søndag 8. januar 2012

Kredittkort til "fri-benyttelse"???!!

Soluret på Skjæringen
God morgen!

Søndag formiddag, kaffe i koppen og komlekjøttet står og koker i pinnekjøttkraft! Gjett hvem som skal ha komlemiddag i dag?!

Har vært innom nettbanken for å se om det har vært noen uvanlige transaksjoner i løpet av helgen (det skal det ikke være). Phu!!!! Ingen endringer. Det har ikke noe med at jeg har begynt å bli sprø i "nøtta" (det er jo tomt der oppe fra før) eller ikke har kontroll på pengene (som er akkurat nok til å leve), nei - historien er som følger:

Torsdag: Fikk en veldig rar følelse i magen. Sa til min kollega at noe er forferdelig galt en eller annen plass, jeg kjente det i magen. NEI,NEI,NEI - jeg er ikke syk, men jeg får et forvarsel om ting som kommer til å skje før det skjer. 97% av disse forvarslene er korrekte. Uroligheten forsvant ikke i det hele tatt på torsdag.

Fredag: Fortsatt veldig urolig og en ekkel følelse lå over meg. Klarte ikke å finne ut hva det kunne være, så jeg måtte bare ta det med ro. Som regel dukker svaret opp og uroligheten roer seg. Fikk beskjed om at mannen til en tidligere kollega var gått bort i løpet av onsdag/torsdagen - var det det jeg kjente? Nei, fortsatt urolig i kroppen og en veldig ekkel følelse.

Rundt klokken 17 fredag, ringte telefonen min. Et 75 xx xx xx nr som ringte. Telefonselger?? De liker jeg ikke, men denne samtalen ga meg "bakoversveis". Tok telefonen og var skeptisk da jeg presenterte meg og ventet på den BLIDE stemmen i den andre enden som kunne fortelle meg at jeg var sååååååå heldig å få kjøpe...... MEN, det var en meget behagelig stemme i den andre enden av telefonen. Hun presenterte seg for saksbehandler for DNB Masterkort i Norge. Jeg tenkte; nå skal de jammen selge meg mer tjenester til Masterkortet mitt. NEI, spørsmålet var: "Hvor i verden er du?". Jeg smiler og sier; "jeg er på Svalbard". Så kom det: "ditt kredittkort er midlertidlig stengt da det brukes i øyeblikket i Sør-Afrika. Det er brukt flere tusen kroner og bruken startet på torsdag......." (Kjente at noe forsvant fra meg. Det roet seg. Uroligheten i magen forsvant og det var "greit") Hun leste opp flere transaksjoner som var gjort i løpet av disse dagene og jeg ble satt helt ut. Nå er kortet stengt for godt og nytt kort skal bli sendt opp til meg her oppe. Jeg får og tilsendt liste over alle uttakene som er gjort og som jeg skal gå gjennom og krysse av for "mine" eller IKKE mine. Siste kjøp jeg gjorde på kortet var en nedlasting av Apple App (Angry bird spill) til kr 7,-. (Må jo følge med på spill fronten) Har blitt hekta på Angry Bird  og spillet Mahjong.

Å få tilsendt et kredittkort til en annen adresse enn bostedsadresse er 98% umulig. Jeg har bostedsadresse i Sandnes men bor (postadresse) her i Longyearbyen. Med andre ord, kortet skal sendes hjem til en tom postkasse på fastlandet. Det går jo ikke. Jeg er ikke der før i slutten av januar. Posten nekter jo å levere posten min til fastlandsadressen da jeg ikke har postadresse der.  Hva gjør vi så??
Heldigvis klarte saksbehandleren for Masterkort å åpne folkeregisteret og sjekke at jeg faktisk bor her oppe. Så nå får jeg sendt opp kortet mitt til Svalbard, men det skal litt mer sikkerhetsvurderinger før kortet utleveres.

Etter at jeg hadde snakket med de to behagelige saksbehandlerne i DNB Masterkort, kjente jeg at uroligheten forsvant. Jeg ble helt rolig og innså at jeg nok hadde hatt "føling" på det som skjedde. Nå får vi se hvordan dette ender. Må JEG dekke noe av uttakene, eller hva skjer??

NÅ er jeg glad at "Storebror-ser-meg" fungerer. Når du ikke handler/gjør ulovlige ting, så er det helt ok å bli "passet på". MEN, HVEM har gitt kortbruker(ne) tillatelse til å bruke MITT kort??? Kan det være at jeg har blitt skimmet mens jeg var på tur i Sør-Afrika? Nå passer jeg på alle kvitteringene jeg har på kredittkortet helt til jeg har betalt regningen. USJ, det er en ekkel følelse å bli "tappet" på den måten.
Her er jeg! Konserthuset i bakgrunnen
Nå skal Posten få litt skryt av meg! Jeg har faktisk fått noen julebrev ettersendt til meg med en høflig anmerkning på konvolutten fra Posten: "Vennligst informer dine forbindelser om din rette postadresse".
Jeg har hatt ettersendelse av post til meg fra fastlandet til Longyearbyen i 1 år. Det tok slutt i mai 2011, og jeg betalte ikke fornyelse av ettersendelsen. Nå skal jeg jo hjem, så jeg tar en ny endring og betaler for ettersendelse av post hjem til fastlandet.
Mørketid på Svalbard, er EGENTLIG ikke mørketid. Se, vi har blått lys
Gruve 5 fjellet inn mot Endalen

Ja ja, da får du ha en flott dag. Jeg er spent på hva som skjer med kredittkortkjøpene "mine". Hvordan kan jeg dokumentere at jeg har vært på Svalbard i tiden kjøpene har vært gjennomført? Tenk hvis de er gått via internett?? Nei, det viser at vi kan alle la oss lure. Ingen system er idiotsikker. Jeg mener selv at jeg har tatt alle forhåndsregler, men noen har oppfattet noe.

Pass på kortene og pinkodene!! Nyt livet! Du får ingenting med deg, uansett. (men det er irriterende at andre skal bruke det opp mens du er i live)

1 kommentar:

  1. Sånn går det når man ikke er forsiktig med kredittkortet :-)

    SvarSlett