søndag 11. desember 2011

Måneformørkelse over Svalbard

Mørketid, men fullmånen skinner over fordelingssentralen
Sitter nå med en kopp nytrukket kaffe, stearinlys tent i alle lysestakene og hører vaskemaskinen gjør jobben på badet. Ute er det nydelig. Vindstille, minus 13 grader og litt måneskinn mellom skyene.

Kofferten er funnet frem. Det er en uke til juleperm - og det skal bli godt å få fastlandsgrunn under beinene igjen. Får julefeiringen i hytten - så livet er herligt!
Julenissens gruve (gruve 2)
Må og begynne å tenke på hva jeg skal bære med meg ned - for dette er siste tur ned til fastlandet før jeg avslutter mitt opphold her på Svalbard. 20 måneder i etatens tjeneste og fantastiske måneder med flotte venner gjør noe med en når en plutselig skal si farvel. Nå skal jeg sørover i fylket og jobbe sammen med flotte kollegaer - som jeg gleder meg til å få lov til å jobbe sammen med. Fortsatt i etatens tjeneste. At ikke etaten blir lei meg. Prøvde å hoppe av her oppe, men der jeg søkte brukte de akkurat litt for lang tid til å se om de ville ha meg i sin tjeneste. Min gode "gamle" arbeidsgiver ønsket meg tilbake til nye og spennende oppdrag. Utfordringer tar vi på strak arm. Opplæringsopplegget må være i "mokka-skje" størrelser.
Isfjorden (fra Vestpynten) i fullmåneskinn
Ser ut vinduet og ser at kullbilen kjører tilbake til gruve 7 fjellet for å hente mer kull til oppvarmingen og lyset vårt. På fredag gikk strømmen 3 ganger, og du det ble mørkt. Har nå kjøpt inn mer stearinlys for å være forberedt. Lommelykt har jeg over alt i leiligheten - in case of...
Isrøyk over Adventfjorden. Longyearbyen
Ser det er snøskuterlys på den andre siden av Adventfjorden - på Hiorthamnsiden. Å du jeg misunner kjøreturene. Har solgt snøskuterutstyret mitt, måtte det få mange flotte turer her oppe.

I går var det måneformørkelse her. UTROLIG flott å se. Måtte ut og prøve det nye kameraet for å se om jeg fikk det til. -17 grader, måneformørkelse og litt nordlys og helt vindstille - kjempe opplevelse sammen med gode venner!
Full formørkelse
Jeg forlater Svalbard med en rar følelse. Svalbard viruset har jeg fått i kroppen, venner har jeg fått lov til å finne her oppe. Heldigvis finnes det telefon og e-poster + flybilletter. Minnene er gratis, sier min søster. Hun sier også at vi skal gå mens det er på topp - for da husker du det positive. Vi mennesker er heldigvis slik laget at vi kan glemme det vonde mens gledene tar vi med oss!!
Lyset vender tilbake på månen
Du, hvis du venter på julekort fra meg - ehhh, det blir ikke noen kort i år. Det er LITT for mye som skjer nå fortiden. Mørketiden er tid for venner og andre spennende aktiviteter!!!!
Postkassen til julenissen.
Husk å blåse ut stearinlyset når du forlater rommet! Lev i nuet! Julen kommer, enten du vil eller ei.
Om 10 dager snur solen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar