søndag 27. november 2011

Robben Island - sel øya

Det er mørketid her oppe på Svalbard. Mye som skjer om kveldene, så tiden har fløyet fra meg.

Her har det vært vinter og vår med få dagers mellomrom. Snøen har kommet, det har vært mildvær og fjorden ligger fortsatt åpen og isfri. Snøskuterne har begynt å brumme i nabolaget, men skuterføret har ikke vært helt på topp. Vi har vært isolert på grunn av glatt rullebane på flyplassen.

Jeg har avsluttet snøskutertiden min. Alt utstyr er solgt da jeg skal reise hjem til fastlandet. Når tid det blir? Svaret får jeg antagelig i denne uken. Kanskje januar eller februar. Ny jobb i etaten venter meg på fastlandet. Går til stillingen med sommerfugler i magen. Stiller for store krav/forventninger til meg selv, men jeg får bare ta det som det kommer. Jeg er ikke utlært første dag.

Har ikke blitt ferdig med Sør Afrika turen min. Jeg lovet å skrive litt om Robben Island. Robben betyr egentlig sel på nederlandsk.
Sel (robben) som tigger mat
For å komme til Robben Island måtte vi ut med hurtigående båt. Turen ut tok 25 minutter og turen var MEGET røff. Flere som måtte "snakke" med posen som lå i seteryggen foran oss. Jeg er så gjerrig, så jeg klarte å unngå å gi fra meg noe. (sjøsyke er forferdelig!!)
Inngangsporten til Robben Island
Vi kom til øya og ble plassert på busser som skulle kjøre oss rundt på øya.

Øya ble tatt i bruk som en fengselsøy på slutten av 1700 tallet. Det var umulig å flykte fra øya. Atlanterhavet og sterke strømmer gjorde det umulig å prøve seg på flukt. Det ble fortalt at en person klarte å flykte fra øya. Rundt 1860 ble øya ryddet for kriminelle og åpnet opp for pasienter som hadde tuberkolose. Totalt isolasjon ble innført.
Sanatoriet
I 1948 ble apartheid styre innført. Da ble Robben Island brukt som fengsel for politiske og farlige fanger.

En av de mest kjente fangene er Nelson Mandela. Han fikk livsvarig fengsel fra 1964 og ble sittende på Robben Island frem til 1990.

Fangene ble ført ut i kalksteinbruddet for å jobbe 12 timer. Kalksteinbruddet ble også brukt som undervisningssted for medfanger. Her ble kunnskap delt mellom de innsatte. Inne i steingrotten ble sandgulvet brukt som tavle. Der ble det gitt undervisning i skrivekunsten og bokstavenes hemmelighet ble delt. Mange av fangene kunne ikke lese eller skrive da de kom inn, men kunne det da de ble sluppet ut.
Kalksteinbruddet med den hemmelige skolen (grotten)
Vår guide var en tidligere fange på øya. Han hadde blitt arrestert da han var 19 år gammel og nyutdannet politimann. Fengselsoppholdet ble 5 år. Grunnen var: medlemsskap i ANC. En ung herremann spurte om det var mye tortur i fengselet. Det ble bekreftet at torturistene hadde mange utspekulerte måter å torturere på. Guiden ville ikke fortelle noe om metodene som var benyttet, men sa stille og rolig: "Jeg har tilgitt men ikke glemt det som har skjedd".

Han viste oss rundt i bygningene og fortalte om grupperingene som var i fengselet.
Vår guide og veien opp til sensur-kontoret
1. Hvite
2. Fargede (blandingsrase med hvite)
3. Asiatere
4. Svarte.

Rangen i fengselet var i samme rekkefølge.

Han fortalte at det kun var lov å motta 2 brev og 2 besøk i løpet av et år. Brev ble åpnet og sensurert, så mange brev besto av store hull. Sensuren klippet ut det som ikke passet og brukte den ukjente informasjonen mot fangen.
På vei inn til celleblokkene
Vi ble vist inn i celler hvor det kunne være mer enn 30 fanger stuet sammen. De farlige fangene fikk isolasjonsceller. 2 toaletter og 3 dusjer måtte deles på de innsatte.
I begynnelsen måtte de ligge på filttepper på gulvet, men etter flere år med forhandlinger fikk de køysenger.


Vi fikk sett Nelson Mandelas celle.
Mandelas celle
advokaten Nelson Mandela i dialog med en medfange
Det finnes to plasser i Sør Afrika vi finner pingvinkolonier - den ene plassen er Boulder og den andre plassen er på Robben Island.
Frivillig innsatt?
Her er båten som ble brukt da de fraktet ut fanger til Robben Island. Oppkalt etter den portugisiske oppdageren.


12 km til fastlandet.
I dag er det 1. søndag i advent. Jeg skal gå i fakkeltog og bli med å tenne julegranen på torget! Heldigvis snør det ikke, men temperaturen er - 15.

Ha en fin advent-tid!

1 kommentar:

  1. Hei Linselus! Spennende lesning og fine bilder! Ønsker deg en fin søndag!
    Hilsen Ninni :-)

    SvarSlett