søndag 4. september 2011

Reisesykeplaster, ubrukt - billig til salgs

S.Å studerer dyrelivet på Svalbard i lugarvinduet vårt
Har nettopp kommet tilbake etter et fantastisk cruise rundt Svalbard. Opplevelsene har stått i kø og fantastiske mennesker har jeg fått lov til å bli kjent med på turen. Det har bare vært helt topp!!!

Fotomotivene har stått i kø for å få lov til å bli med hjem på minnebrikken. Problemet er at fotografen ikke helt får bildet til å "henge" på minnebrikken i rett farge, skarphet og rette innstillinger. Pytt-pytt, jeg har alt slettet litt over 1 000 bilder fra turen. Ikke spør hvor mange bilder jeg tok tilsammen, jeg var glad jeg hadde mac'en med meg på tur.

Fra 78 grader nord (hvor jeg for tiden bor) og - nesten bokstavlig - ut av kartet, på 81 grader nord har jeg vært.
Og her seilte vi utenfor. Jorden er visst flat.
Kvitøya
Har og rundet Sørkapp på 76 grader nord. Det har vært lite drivis, kun is etter kalvinger fra isbreer i nærheten.
Isfjell på ferie til varmere strøk
Jeg har prøvd å telle opp antall forskjellige dyr som JEG har sett. Jeg vet at mannskapet har sett 26 isbjørner og over 300 hvalrosser. 1 Blåhval (den største hvalen som finnes) og den nest største hvalen - finnhvalen (flere). Min drøm var å få fotografert halen til hvalen når den går opp i luften. Den gang ei. Ingen av disse hvaltypene "vifter" med halen. FEIL - jeg klarte faktisk å filme med det lille kameraet da finnhvalen "viftet" med halen. YES!!!!!

Som sagt, så har vi seilt fra Longyearbyen til Ny-Ålesund.
Toget i Ny-Ålesund (Kings Bay)
Noen av lokalbefolkningen i Ny-Ålesund. De "kaklet" litt. (Unnskyld)
Etter Ny-Ålesund gikk turen til Magdalenefjorden og Gravneset. Gravneset er en gravplass for hvalfangere samt stedet hvor de kokte hvalolje. Her gikk "alarmen" isbjørn i nærheten. Vi ble fraktet rundt med zodiac båt for å komme i land. Da vi ikke fikk gå så langt ut i terrenget, så ble det søppelplukking i stedet for. "Clean up Svalbard" er et godt tiltak. Vi klarte å rydde noen sekker søppel som ble fraktet tilbake til båten. Som takk for hjelpen, har alle fått pins fra Sysselmannen.
"Eg ser på deg og du ser på meg" Hvalross
Det har vært mye tåke som har kommet og gått. Vi har sett Moffen naturreservat (hvalross i stort antall). Mens vi sto og så på utseilingen fra Moffen (80 grader nord), så jeg i horrisonten en hvit kalott. Det viste seg å vær Kvitøya (en stor isbre). Normalt kommer vi ikke til Kvitøya pga drivis - men det var heeeelt isfritt i området.
Hallo, har du tanntråd?
Vi seilte gjennom Freemansundet - mellom Barentsøya og Edgeøya.

Kom så til Hornsund hvor vi fikk lov til å besøke de polske forskerne. Her lå tåken så tykk så tykk. Så nesten ingenting. Neste ilandstigning gikk i "vasken" da vi ikke hadde sikkerhet ang isbjørn og grunne. I stedetfor seilte vi inn til Samarinvågen og isbreen.
Isbrekalving
Her kommer den opp for så å gå til bunns igjen
Vi fikk en fantastisk zodiac cruise i nærheten av isbreen. Jeg klarte å fotografere to store kalvinger og "frøs fast" da jeg så de store bølgene som kom rullende mot oss i den lille gummibåten. Den lyden av kalving er forferdelig. Det drønnet rundt oss. Store isbiter falt i fjorden. Den siste kalvingen var så nær at bølgen løftet oss høyt opp. Isfjellet som lå ved siden av oss ble knust til slush. DET var skremmende.
Zodiac safarie på Samarinvågen
Her kan du se hvor vi har vært.
Jeg klarer dessverre ikke å gi et kort referat fra turen, den er ALT for stor og flott til det. Bildene vil fortelle meg historien i ettertid.

Nå har vi snart et "vanlig" døgn her oppe. Sol opp og sol ned.

Jeg takker for meg for denne gang. Snakkes plutselig!

Fine dagen!

1 kommentar:

  1. Å så artig og lese fra den store turen!

    neste gang er det vel løve jeg får se på bloggen?
    Skal ikke se bort fra at jeg slår på tråden en gang..

    klem

    SvarSlett