søndag 11. september 2011

Når døgnet mangler en time

Høstfarger i Adventdalen
Du vet det er slutt på sommerferie når kalenderen fylles opp med ting som du er med på, starter opp.

Det er helt fantastisk! Så mye å kunne være aktiv deltaker av. Det er forening, lesering, fotoklubb og fantastiske venner å besøke - få besøk av. Samt å kjøre tur i området for å lete opp rev og motiver.
Pelsskifte før vinteren.
Jeg har en sort bil som nå har blitt sørpebrun. Det sies at mud er bra for huden, men er det godt for en bil? Jeg måtte vaske dørstokkene for ikke å få skitnet ut klær når vi stiger inn/ut av bilen. Det holdt akkurat så lenge som vi kjørte. Da vi stoppet for å gå ut, så var det like mye sørpe. Akkurat NÅ savner jeg en brannslange eller en hageslange for å kunne spyle av bilen. Å kaste bøtter med vann over bilen ga ikke så gode resultater. Jeg måtte jo plukke opp igjen alle bøttene jeg kastet. (ha-ha-ha, at det går an...) + gårdsrommet ble forferdelig sørpet etterpå. Nei, jeg får finne en bilvaskemaskin og få omgjort bilen fra sørpebrun til sort.  Jeg får jo besøk til helgen. Kan ikke starte med å vaske klærne til de besøkende.
Slik blir ikke kommende besøk oppvartet - kun vi som har vært på cruise fikk det slik.
Det har begynt å bli mørkt om kvelden. Nå er det stearinlys tid. Vi får nå sjekket ut om lyspærene fungerer etter flere måneder uten lysbruk. Kanskje jeg må sjekke lommelyktene også. Må jo ha lykter som fungerer når strømmen går. Og strømmen går både titt og ofte her oppe. Slik er det med kullkraftverk.

I dag, søndag, har jeg vært på gruve 3 besøk. De skal lage til museum som skal vise driften i gruvene i Longyearbyen. Koselig besøk og veldig god informasjon. Vi fikk gå inn i "uteområdet" (var under tak) og sett på transporttoget som sto klar for avgang. Gruven ble stengt i 1996 hvor siste mann ut døren låste. Avisene lå der de sist ble lest og oppslagstavlen innkalte til julebord for ansatte med følge (1996).
lokomotivet
inngangen til gruve 3

Jeg ble betatt av alle de morsomme plakatene som hang på veggene rundt om i lokalene.
Tramp innen du går inn
Ett gikk rett i hjertet på meg:

Så sant så sant.

Og så er det andre som også har feilskriving.

Nå er det jakttid på Svalbard ryper (med fjær). I den forbindelse kommer flokkevis med ryper ned fra fjellet for å finne fred og ro I SENTRUM. Der går de og spankulerer så flott. De lukker øynene - for da er det INGEN som ser de.
4 av 12 ryper på beiting.
Her er det bare å "plukke" ryper for hånd, selv om det er dårlig gjort. Jeg "skjøt" de med det lille kameraet - så jeg får heller holde meg til saus og poteter.

Nå har jeg begynt å telle ned til min ferie. Tenk, det er 10 måneder siden jeg var på fastlandet sist. Nå savner jeg hytta og folket rundt meg. Jeg får noen dager hjemme før jeg reiser sørover til det store utlandet for så å returnere og reise opp til Longyearbyen igjen.

Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar