søndag 25. september 2011

Jeg sover ikke, jeg bare hviler

Tiden går så fort. Plutselig var det to søndager siden sist jeg la inn en blogg, og jeg har fått noen små tilbakemeldinger om at søndag var passert for noen dager siden.

NÅ er det søndag, IGJEN. Så, jeg får jammen prøve å få skrevet en liten blogg.
Årets rype i fjærskifte

Hadde besøk sist helg fra fastlandet. Min søster T og hennes venninne E kom på besøk. Været var kjempeflott, så det var gøy å få vist dem Longyearbyen og områdene rundt. Turen gikk inn Bjørndalen for å se etter rev. Så vi rev? Tja, noe hvitt løp oppe i steinura. Så en tur opp på gruve 7 fjellet for å se på utsikten.
Her er vi fire på tur. Fra venstre: E, GK, A og T
Ellers ble det tur rundt i byområdet. Det er mye å se, så selv om jeg har vært på turene MANGE ganger, så opplever jeg stadig noe nytt.
Og hva ser fotografen her??
Jo, DETTE fargespillet og flott natur!
Søndagen ble det båttur til Pyramiden (en tidligere russisk gruveby. Driften ble avsluttet i 1998 til fordel for Barentsburg)

Det er vanlig at de fisker opp is fra is kalving fra nærmeste bre. Vår nærmeste bre var Nordenskioldbreen, som vi fikk rett foran oss. Litt historikk om isens alder, så litt whisky = whisky on the rock.
inngående introduksjon om isens alder - utålmodige tilhørere venter på slutt resultatet
Jeg klarte å fange opp uttrykket av en av whiskytesterne på dekk.
Åh pføy... det ser ikke godt ut..... En av whiskytesterne uttrykker tydelig sin smak på stoffet.
Trenger jeg si noe mer??
Pyramidesymbolet og "Crazy house" i bakgrunnen
Pyramiden er, som sagt, et fraflyttet bysamfunn. Det har stått totalt tomt i 5 år - så naturen har prøvd å ta området tilbake. En stor demning brast og holdt på å feie hele byen på fjorden. Nå er det 5 stykker som holder drift i Pyramiden for turister og for å vedlikeholde stedet. Det skal bli et museum.

Crazy house var det huset hvor småbarnfamiliene bodde. Det ble mye støy og leven i den bygningen. Av den grunn; Crazy house.
En annen bygning het London. Det var boligblokk for enslige menn som jobbet her oppe.
Den andre bygningen het Paris. Det var boligblokk for enslige damer.

Det betyr følgende: Når London og Paris møtte og søt ishavsmusikk oppsto - ble det flytting til Crazy house med barneskrik...... Jada.....
Årets havhest unge
Det står fortsatt ting igjen etter tidligere beboere:
og jeg som er fløytist
Denne uken har vært MEGET travel. Nå er vi i siste sluttfase av årets resultat. Har hatt publikumsbehandling og saksbehandling, så jeg kjenner at jeg har vært meget sliten. Nå er det kun noen uker til jeg får min første sommerferie. Har faktisk ikke tid til å foreta nedtelling. Det er, som sagt, mye kjekt som skjer her oppe også.

I går var det oppdagelsestur ut til Bolterdalen med T. Der fant vi hvalskjellet og masse skjell - oppe i fjellsiden.....
Utrolig syn. Hval skjellett i Bolterdalen
så stille, så stille - 24.09.11
Etterpå gikk vi turen til Longyearbreens morene rygg. Der var det rastepause og undertegnede gikk på fossiljakt.
Godt med matpause ute i naturen
Det var så mye flotte fossiler at jeg glemte å ta med meg  noen hjem.

Her er utsikten vi fikk da vi gikk hjem igjen fra toppturen:

Ha en flott dag! Du, nå snør det på fjelltoppene mens det regner her nede.
Gorillaen på Hiorthfjellet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar