søndag 28. august 2011

Nå går det mot mørkere tider

Nå begynner lysets farge å vise seg
Det er siste helg i august, midnattsolen har sagt takk for seg. Nå begynner himmelens farger å vise seg.
Fortsatt vinner lyset, det er lyst når klokken er 01:30, men solen skinner ikke. OK, så har det vært overskyet og lavt skydekke i det siste, men lyset har dempet seg. MEN, fototurer har det blitt noen av.
E; isbjørnvakt er godt å ha med, nå også med kikkert. T har fått nytt fotoutstyr og speider etter helt andre motiver
"Kan jeg ikke få gå på do i fred??"
I denne uken fikk jeg invitasjon til et idrettsarrangement lørdag 27.08.11 - "Longyearbyen på tvers". Oppstart ved kirken og avslutning på et spisested på den andre siden av dalen. Og jeg som ikke er sportslig. Jeg startet lørdagen med å varme opp til idrettsarrangementet - liggende på sofaen. Måtte kjenne om alle muskler var i orden og om jeg ville klare den "laaaaaange" turen fra den ene siden av dalen til den andre. Ikke spør hvor langt det er - det er langt nok. Vi brukte litt over 45 minutter å krysse dalen. Måtte over en bro - og der sto det heldigvis bjørnevakt. Bjørnevakten var utstyrt med refleksvest og fløyte + energidrikke for tørste idrettsutøvere. Etter en liten røykepause og energidrikke, så fortsatte vi opp en liten bakke til spisestedet. Idrettsarrangementet ble utført av 20 spreke mennesker! Alle fant fort rytme og tempo (makelig tempo). Fare for idrettsskader skulle vi unngå! Ingen ble skadet. Ingen isbjørner kom til skade.
Vi vandrer med freidig mot. 
I dag har jeg vært med A på fottur. Vi endte på Kroa for å spise lunsj. Godt hva som er gjort + at oppvasken ble tatt av andre enn oss. I det vi gikk ned Skjæringen fikk vi se at sommeren ikke HELT hadde gitt opp. En ny omgang med Polarflokk sto i full blomst - 28. august 2011 - kl 13:00. UTROLIG. Vi som har 5,8 varmegrader og det blir stadig kjøligere. Godt jeg hadde med fotoapparatet!
Polarflokk 28.08.11 kl 13:00
Nå er det siste innspurt på pakking til båtcruiset. Reiser ut i det blå i morgen kl 17:00. Returnerer søndag en eller annen gang. Har fått passasjerliste tilsendt + hvilken lugar som er tildelt oss. S.Å og jeg har fått på styrbord side (mot land) - så nå får vi nyte utsikt fra lugaren på 4. dekk. Første stopp skal være Ny Ålesund 79. breddegrad, tirsdag. Så er det nordover mot den 80. breddegrad. Sitter og humrer for meg selv, det er ikke mange uker til jeg skal motsatt vei...... da er det 33. breddegrad.
Expedition - båten som skal frakte oss rundt på "blå tur"
Nei, jeg får vel pakke videre til turen. Ut i fra det jeg har pakket, så ser det ut som om jeg skal være på tur i 2 uker - minst.... Det skulle vært brevkurs i pakking....... Tror jeg hadde strøket etter det 2. brevet.

Da skal jeg kooose meg på båtcruiset. Minnebrikker, batterier og nyrenset fotolinser. Håper jeg får noen gode isbjørnbilder og andre spennende fotomotiv.

1 kommentar:

  1. God tur! Kos deg! Gleder meg til å se bildene fra turen! :-)))

    SvarSlett