søndag 17. juli 2011

Tålmodighet på prøve

Borebreen i kveldslys
Nå har jeg forsøkt å logge meg på dette nettstedet i mange timer. ENDELIG kom jeg på. Får håpe at jeg får lastet opp bilder denne gangen. HURRA!!!!! Jeg fikk opp bildene!!!

Men, tålmodigheten har betalt seg. Jeg har satt brøddeig, vasket leiligheten, tørket støv og gjort andre MEGET nyttige ting! LENGE LEVE TÅLMODIGHETEN! Det var rett før jeg mistet den!

Nå får jeg bare sette fingrene igang og se hvordan det kommer ut på skjermen.

Fikk en fantastisk flott tur på fredagskvelden med kaffe i Bjørndalen. Solen skinte men vinden var litt for kald. Tok en tur inn Adventdalen for å se på polarmyrullen som nå står i full blomst. Fantastiske farger.
Polarmyrull
Rødnebbternene ligger fortsatt på reir og ruger sitt egg - selv om det faktisk er TO egg i reiret.
Rødnebbterne med skeptisk uttrykk
To egg - hvem får oppleve Arktisk natur?
Har skrevet tidligere om savnet etter trær og den grønne fargen. Nå har jeg sett blader i flertall og trebiter. De er noen millioner år gamle, men allikevel, det er blader og tre!
Helt utrolig. Det ser ut som de bladene vi har på fastlandet.
Trestykker som er blitt til fossiler - noen millioner år gamle
Nå har jeg gått til anskaffelse av steinhammer - men meisel har de ikke her oppe. Så nå skal jeg forsøke å få banket ut noen fossiler som er noen millioner år gamle. De selger fossiler på museet til under kr 100, men det er kjekkere å få hentet noen selv.
Synd vi ikke kan hoppe i denne lauvhaugen. Steinhardt nedslag.
Det er akkurat som i "gamle" dager da jeg gikk på stein jakt på fastlandet. Her er det så mye spennende å finne. Må vel få tak i en container når jeg skal hjem - hvis jeg skal bære med meg de flotte fossilene jeg finner.

Vi kjørte opp mot Nybyen og fant disse fossilene i elveleiet.  Når elven fra breen har gått ned til normal størrelse, så skal jeg opp på moreneryggen og se etter andre typer fossiler.
Julenissens gruve i kveldslys.
Nå regner det ute. Det er litt over 7 varmegrader og snøen på Operafjellet forsvinner. Hvert år er det en konkurranse: når går stetten på "champagneglasset" på Operafjellet? Champagneglasset er en snøfonn som ser ut som, ja, et champagneglass. I fjor tippet jeg på den 18. juli og jammen gikk stetten den dagen - men jeg fikk ikke noen førstepremie. I dag klarer jeg ikke å se "champagneglasset", så jeg vet ikke om stetten er "gått" eller ei. Jeg har tippet den 18. i år også. Se www.svalbardposten.no så får du se bildet av "Champagneglasset". Hvorfor vi tipper når stette går? Jo, det er da sommeren er kommet til oss. Hvor lenge sommeren blir her? Tja, til snøen lager en ny "stett" på "champagneglasset". Det kan komme om to dager eller noen uker.

Måtte solen komme tilbake snart.

Dette fossile bladet fulgte meg hjem på fredagsnatten. Tenk hvis det kunne fortalt historien om hvordan det kom inn i den steinen.......

Ha en flott dag. Nå skal brødene bakes!

2 kommentarer:

  1. Kjære linselus

    Nå er det akkurat et år siden jeg var oppe hos deg....så artige bilder...spesielt dette bladet fra fastlande....naturen er fantastisk..

    Ha en fin sommer
    klem monika

    SvarSlett
  2. Tenk, et år - det går så fort. Nå er det skikkelig tåke ute og det frister ikke med tur til Pyramiden - slik vi hadde i fjor!

    God sommer!

    Min sommerferie kommer i oktober.

    SvarSlett