søndag 31. juli 2011

Livet må gå videre

Isflak med fantastisk farge
Det har vært en underlig og trist uke. Vi har fått bekreftet at vi har mistet en av våre unge menn etter terroranslaget. Han var savnet lenge, men så gikk Sysselmannen ut med at han var identifisert og bekreftet omkommet. Trist! Men, nå slipper vi å leve i uvissheten - finner de han, får foreldrene og familien en grav å gå til?

Den andre unge mannen som er hardt skadet, er det uvisshet om utfallet.

Tankene mine går til de pårørende her på Svalbard og til de andre som er berørt av terrorhandlingen.

Sammen er vi sterke!
Spisshusene i Longyearbyen 
På mandag fikk Longyearbyen "besøk" av mye driv-is. Hele havnebassenget var islagt. Spennende situasjon, får nå kunne isbjørnen komme på besøk. Og den kom på besøk. På den andre siden av Adventfjorden (4 km fra meg) lå isbjørnen og spiste på en sel skrott. Jeg fikk sett han gjennom kikkert og fotograferte han gjennom kikkerten. Du kan se en pelsdott i linsen, men ikke noe å vise frem her på bloggen. Jeg har sett den, så nå har jeg sett 4 isbjørner på 1 år.
Polar ærfugl barnehage på tur med 3 tanter - 15 barn i rekke
Mandag fant R og jeg ut at vi skulle ut å grille da været viste seg fra den flotteste side. Kaldt, men strålende solskinn. Mens grillen ble varm og middagen ble forberedt, kom fjellreven på besøk. Duften av grillet hamburger og pølser lokket den ned til oss. Flott rev som kom nærmere og nærmere grillen og den gode lukten. Jeg fikk tatt noen bilder av den.
"Mikkeline" på tigger tokt
Vi var forberedt på isbjørnfaren da den var inne i Adventfjorden og vi var i begynnelsen av denne fjorden. Vi var godt bevæpnet og klar for retrett hvis den skulle dukke opp. Sysselmannen har gått ut med beskjed om å være forberedt på isbjørnfaren og at vi må bevæpne oss hvis vi skal ut på tur.

Det vi ikke visste var at det var en annen isbjørn litt lenger ute i fjorden - ikke så langt fra oss. Det vi ikke vet, har vi ikke vondt av.
"Kan jeg få noe mat av deg?"
Har fått høre at 4-5 cruise skip har måttet gå forbi Isfjorden og Longyearbyen på grunn av tettpakket is i fjorden. Trist for handelstanden i byen. For å kunne komme inn til oss - gjennom isen, må båtene ha is sertifikat. Det har vært foretatt redningsaksjoner i havnebassenget da isen truet med å knuse småbåter som lå til kai.
Isdrift
Nå begynner de fastboende å komme opp igjen til øya etter ferie. Det har vært stille lenge, så det skal bli godt å få sett "kjente fjes" igjen. MEN, nå er deres ferie over - jeg har ikke begynt på min ferie ennå....

I går fikk jeg en flott presang. Meisel i forskjellige størrelser + dame hammer med verktøy i skaftet. Nå kan jeg virkelig kose meg med min hobby - fossil leting. Tusen takk B og T, det var rett før jeg tok gaven i bruk - sent på kvelden! Tenk å få lov til å gå på fossil jakt med skikkelig verktøy!!!

Tåken henger nå nedover fjellsiden, isen flyter i Adventfjorden og Kystvakten har kommet på besøk. De lokale cruisebåtene seiler der hvor isen ikke hindrer dem. Barentsburg og Colesbay er islagt og isolert. Vi har ikke fått opp mat med båt da båten ikke klarer å komme inn Isfjorden. Nå venter vi "bare" på en østlig kuling for å få isen ut av vår fjord. Akkurat nå er det vindstille og +5. Jeg må få med meg T på tur i dag. Ja, jeg skal bevæpne meg!
Stille-stille. Adventfjorden speiler Operafjellet og "Champagne glasset"
Vi har en årlig tippekonkurranse: når går "stetten" på champagneglasset på Operafjellet? Rett over den røde båten som ligger litt til høyre i bildet - ser du en snefonn som ser ut som et glass. Stetten forlot "glasset" den 23. juli i år. Det var da sommeren kom til oss.

Ha en flott uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar