søndag 3. juli 2011

Hjemme og NESTEN alene

Rødnebbterna kommer helt fra Antarktis for å legge ET egg her i Arktis. Her voktes egget.
Det er juli og Spitsbergen (den største øya på Svalbard) er i feriemodus.
Fråtsing i matfatet.
Nå kommer cruiseskipene og turistene i hopetall. De rusler rundt i boligområdet vårt og ser på snøscooterne våres, prøvesitter disse og fotograferes på disse. Noen er så nysgjerrige at de står og ser inn til oss. Det er rett før vi føler oss som "dyr-i-bur". Tanken som slår meg: Gjør jeg slikt når JEG er ute på tur?? Står jeg og ser inn i vinduene til lokalbefolkningen? Hvis jeg gjør det, så må jeg jammen skjerpe meg. Å snakke med turistene er kjekt, men du og du det er mange rare spørsmål. Flere tror at vi er "landsforvist" for det er vel INGEN som kommer opp hit frivillig???
Turistene vet ikke hva de går glipp av. Se på DEN flotte naturhagen vi har!
Jeg er naturlig nysgjerrig - men har funnet ut at folk får heller fortelle til meg det de ønsker å fortelle meg. Er ikke den type menneske som "intervjuer" folk. La det heller bli en naturlig fortelling istedet for "forhør/intervju". Har til og med vært på en av de lokale serveringsstedene og fått tak i en t-skjorte hvor følgende tekst står på ryggen: " Æ bor hær. Æ trives. Æ har sett isbjørn" (sitat fra t-skjorten). Det er ET lite problem: temperaturen her oppe har nå nettopp klatret over "ull-undertøy og lue" til "vindtett- fleece". Når jeg skal bruke t-skjorten?? Godt spørsmål. Det får bli når jeg reiser til Sør Afrika i oktober. Får vel oversette teksten til engelsk før jeg reiser. Tror du de vet hva en isbjørn er???
Noorderlich på vei ut Isfjorden
Ellers, jeg fikk jammen en ny uke med sykemelding og medisin mot bronkitt. Skal si det sitter godt fast i brystet. Kanskje Plumbo løser opp tett bryst? Den beste medisinen for meg er faktisk søvn. Kommer meg heldigvis ut i ny og ne for å se på været, men sofaen og "teppet-som-lager-lyd" er godt å ha.
Siste rest av Rødsildre
Som jeg startet denne bloggen med: Hjemme og NESTEN alene.... Heldigvis forlater ikke alle vennene mine øya samtidig. Noen er her fortsatt, men for oss som skal være på øya hele sommeren, i år og, så blir misunnelsen LITT følbar. Jeg har lært et nytt begrep: "Evakueringsfly". Og mine øyner ble store og litt urolige... Evakueringsfly??? Er det en evakueringsplan som jeg ikke kjenner til?? Evakueringsfly er et kallenavn på de fly som tar med seg skoleelever og foreldre til fastlandet - rett etter skolens slutt. De blir borte fra øya helt til skolestart i august. Mitt "evakueringsfly" går ikke før i oktober..... da har ALLE DE ANDRE kommet opp igjen.
På tur ut i vannet under god bevokning
Har vært ute med kameraet for å se om jeg klarte å "fange" noen av "turistene" som kommer til oss og BLIR noen måneder. Her er resultatet av fototuren.
Tyvjo som er VELDIG nysgjerrig på hva jeg gjør
Visste du at vi har Arktis løvetann her oppe? Her er beviset
Til dem som reiser på ferie; god ferie! Nyt den og opplev noe nytt! Jeg skal passe på øya mens du er borte!
Bildet er tatt kl 23:45 lørdag kveld

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar