lørdag 11. juni 2011

Influensa angrep

Saxifraga - Rød sildre
Ja, nå har også jeg hatt influensa. Feber og hoste har holdt meg under dynen i et par dager. Enormt hvor mye væske vi har i kroppen når vi begynner å svette. Måtte skifte sengetøy to ganger.

Nå "bjeffer" jeg som en sel og øynene mine svømmer ikke lenger som fisken.
Ærfugl egg
Hva som har skjedd etter sist blogg?? Ja si det. Det har vært noe hver eneste ettermiddag. Ute på fototurer, aktiviteter og servering på matstasjon sist lørdag. Da gikk verdens nordligste maratonløp av stabelen her. Siste person som gjennomførte løpet var en 72 år gammel tysk dame! Hun løp like fort som jeg gikk i turmarsj tempo. En dansk mann hadde sitt 45 maraton - første gang på Svalbard. En fra Spania ble stående lenge for å snakke om den fantastiske opplevelsen her oppe. Han glemte å løpe maraton, det var visst kjekkere å snakke med innbyggerne på øya.
"Ja, det er jeg som er faren" - Ærfugl hann
Ellers har jeg vært på båttur med Nordsyssel (Sysselmannens båt) - som takk for hjelpen under Ski Marathon 2011. Det er gøy å få lov til å bli med på dugnader. Du blir kjent med så mange flotte mennesker.
Lenger inn kom vi ikke i isen
Turen gikk på blikk stille sjø. Jeg hadde selvfølgelig gardert meg MOT sjøsyke - tatt pillen, og vinden la seg på pent. Det er det jeg har forstått: ta en sjøsykepille - så blir det så bra så. Men at HAVET skal bli blank som et speil, står ikke på esken. Er det slikt som heter BIvirkning???

Ellers fikk vi tur langs fuglefjellet mot Bjørndalen hvor fjellet er helt utrolig å se på. 
Fuglefjellet i Bjørndalen
Det er mange som har lurt på om det finnes pingviner her oppe på Svalbard. Vi har sagt nei, men jammen så det ut som om vi har fått noen. 
Pingviner? Nei polar Lomvi
Her flyr de i flokk over speilblank hav.
Polar lomvi
Lørdag var jeg på en liten fototur mens besøket fra Stavanger var på båttur til Pyramiden. Jeg våget ikke å delta da kroppen ikke var helt i toppform.

Vi så en fantastisk rype (Stegg - hann) som hadde Bad hear day

Samtidig fikk vi sett den siste fuglearten som kommer til øya før sommeren - Rødnebb terne. I fjor fikk jeg mange fantastiske bilder av fuglen som er skikkelig sint på mennesker. Den hakker så hard at du blør etter et ufrivillig møte med fuglen.  I dag viste den kunsten å fange mat i havet.
Rødnebb terne - mat i sikte

Her hentes maten

Da er det mat å få
Ha en flott uke!

Fjellrev som går planken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar