søndag 29. mai 2011

Vårens sikreste tegn

Våren kommer
Tenk, det er et år siden jeg begynte her oppe. Et år igjen.

Nå har jeg gått en årssyklus og fått sett hva naturen på Spitsbergen og i Longyearbyen har å tilby og krever tilbake av meg. For her er det å gi og ta med samme sinn. Du kan ikke komme her og tro at du kan gjøre HVA du vil i naturen - for naturen vinner over deg, UANSETT.

Jeg har sett hva den gjør med meg når solen aldri går ned - du blir litt sliten da du ikke får den jevne søvnen. Når solen har begynt å gå ned, så kommer de flotte fargene frem i naturen. Da blir du trett fordi du er ute og fotograferer lenge... Så kommer mørketiden, da tror du at du skal gå i hi og ta tilbake alt det du gikk glipp av. Tenk å få sove lenge - se tv - filmer du ikke har fått sett osv. Men kan du sove? NEI, det er jo da nordlyset kommer. Da er det ut i bilen for å finne det "perfekte" nordlyset. Så begynner tiden for å farte ut på snøskuter, kan en legge seg da? Selv om det er skikkelig mørkt ute - så blir lyset blålig - ikke svart. Og jammen er det solens retur og lyset kommer frem igjen. Klarer du å få nok søvn DA??? Nei, du må ut og fotografere.  Nå er det jammen vår - igjen. Jeg får sove når jeg kommer ned til fastlandet - tror jeg.

Jeg startet min "fotojakt" i fjor ved å reise ut til Bjørndalen for å se på fuglenes ankomst. Gjett om jeg har vært der ute flere ganger etterpå. De som har vært på besøk hos meg er nå familiær med Bjørndalen og Gruve7 fjellet.
Gode klær, kaffe og hjemmebakst + fotoutsyr. A er klar for fuglefotografering
Fugler og rever er en ting å speide etter. Men, i går fikk jeg beskjed: Saxifraga (Rødsildre) var observert. Altså, Saxifraga er en markkrypende blomst - fantastisk å se. Nå kommer blomstene opp fra MEGET skrinn jord. Alle hjerter gleder seg å få sett det utrolige vårtegnet.
Saxifraga - rød sildre
Tuesildre
Et annet godt vårtegn er når ærfuglen legger seg til på reir i Hundegården nedenfor meg.
Ea er klar for naturens vakreste eventur
Det er visst disse karene og. De er flotte hann ærfuglene!

Og her er det en som passer på at fruene gjør jobben sin! (ehh, slavedriver eller Sjefen??)
"Og så ruger vi!!! "
Visste du at vi har campingplass i Longyearbyen??? Det er og et sikker vårtegn. Rett nedenfor parkeringsplassen til flyplassen er campingplassen plassert (var det mye plasser????). + en haug med steiner og vann - i litervis.
Inkludert redningsvest???
Vannet er vel en form for isbjørn sikring - for isbjørnen kan også gå her!

Nå er det ikke mer enn 10 dager til neste besøk fra "Byen" og 19 dager til besøk fra Sokndal.

Livet er herlig, selv om jeg savner hytta i ny og ny - ikke ne - litt ofte + noen av mine nærmeste venner og kollegaer. MEN, jeg har det SUPERT her oppe - miljømessig. Fantastiske venner kan en faktisk finne/få i voksen alder og! Du jeg er heldig! Men hytta skulle jeg gjerne hatt her oppe......  Sånn, nå ble det litt hjemlengsel - men vi får konsentrere oss om komle (potetball/klubb/raspeball) kokt i pinnekjøttkraft. Serveres til middag hos meg i dag. Godt det finnes komle mel - importert fra fastlandet i en koffert tilhørende søsteren min.

Har vært på Telenor Svalbard sitt 100 års jubileum. Fantastisk konsert med Ole Edvard Antonsen, Helene Bøksle og fantastiske lokale artister. Kanon bra.

Nå sitter vi her og er stapp mett. Endelig har jeg prøvd komle med sirup. Det var ikke så dumt. Stekt bacon og sirup - klistret til komlen..... Akkurat som amerikanske pannekaker med bacon og lønnesirup og DET er godt det. Skulle vært en tur over there now.
See you!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar