torsdag 26. mai 2011

Når tiden går så alt for fort

Fantastiske farger i drivisen.
Du, jeg lever og jeg lever SVÆRT bra!!! Ryggen er helt ok nå. Den "trøbler" bare når det er snø i luften. Begynner visst å bli gammel og giktisk. Bare en ikke kjenner etter, så går alt så meget bra! Takk for alle bekymringsmeldingene som dukket opp i løpet av sist blogg og denne!

Her er beviset på hvordan vi har det etter torsdagsmiddagen med damene. Da er det gjerne en biltur for å se på midnattssolen som skinner - eller flotte isskulpturer i Isfjorden.
C viser flotte ballett trinn på Vestpynten. Hvorfor de andre ler? Godt spørsmål!
Har vært så heldig å fått opplevd ENORMT mye de siste ukene. Har hatt besøk fra fastlandet i to omganger. Fikk fantastisk besøk av to av tre søsken + en svoger som la seg syk her oppe. Dagen etter at jeg hadde satt dem på flyet hjem til fastlandet, kom en venninne opp. Godt det finnes tørketrommel - så sengetøyet var tørt da jeg fikk lagt det på igjen. Det er kjekt med besøk! Jeg får kommet meg rundt om i området og vist frem vår flotte natur, både i snøkaos og strålende sol. Så at jeg har tatt litt over 1 000 bilder de siste ukene......

Her er en av fotomodellene som lå og solte seg en dag jeg var ute på tur med SÅ.
Storkobbe
På samme tur fikk vi sett en storsjarmør på fire labber.
Fjellrev i full firsprang - uten å være i bakken.
Som sagt, jeg hadde besøk av broderen, min søster og hennes mann. Vi fikk oss en hundesledetur på siste rest av snøen som lå i Bolterdalen. Bekledningen er et MUST!
Broderen er klar for hundeslede tur i lånte klær.
Vi ble fraktet ut til Bolterdalen og tildelt hundesleder. Broderen og jeg tok selvfølgelig guidens slede, for da kunne vi hjelpe henne når vi måtte ta nødvendige stopp på turen.
OI og T er klar for sledeturen. Det er hundene og.
Vi fikk i oppgave å ta på seletøy og sette hundene på plass i trekk snoren - etter rang. Nåde den som gikk forbi en hund som hadde høyere rang enn den vi kom med. DA ble det kaos. Vi lært kjapt og holdt oss til regelverket. Så var det ut på tur, en bak på sleden - en i sleden.
Da vi kom tilbake til hundegården var det akkurat samme oppgave. Vi startet med de siste hundene og fikk de på plass før lederhundene kom inn i hundegården. Så nå er vi "amatøreksperter" på å ta på og ta av seletøy og å få hundene på plass i sine hundehus.

Dagen etter var det 17.mai - vår nasjonaldag. Det er første gang på mange år at vi søsken har vært samlet på en slik dag. Flott opplevelse og spesielt å få oppleve 17.mai her i Longyearbyen. Spesielt når solen skinte og vinden var snill med oss.
Toget startet ved kirken. Sysselmannen er til høyre på bildet.
(Det er utrolig hva jeg lærer på denne Mac'en - nå trodde jeg at jeg hadde mistet ALT - men her er det jo) Phuuuu..... NEI, jeg mistet bildene............. Ok, så er det på an igjen

Etter en flott tur over Skjæringen (det heter det) og ned til sentrum, gikk turen opp igjen til Skjæringen for å høre på tale og kransenedleggelse.
Broderen og T hører på talen
Stakkars OI, han ble liggende hjemme. Utrolig nok klarte han å lage PINNEKJØTT og kålrabi stappe til oss. Å hellige jul! DET SMAKTE KNALL GODT!!!!!!!!!!! 

På lørdag den 21. juni fikk vi fastboende tilbud om å bli med på "Blåtur" med MS Langøysund. De har nå startet opp med båtturer for sesongen, men vi skulle få bli med "Ut i det blå". 

Jeg er ikke båt sterk, så jeg hadde "jukset" med en sjøsyke pille. Og jammen ble ikke fjorden blikk stille. Typisk meg, alltid når jeg har tatt noe mot sjøsyke, så blir det stille på fjorden. Billig forsikring!!
Venner på tur. R, A og M
Turen gikk langs Bjørndalen, fuglefjellet og via Grumant og Coles Bay. Utenfor Coles Bay fikk vi servert grill mat. En fantastisk tur!! 
 Grumant (= russisk for Grønland)
Grumant er det russiske ordet for Grønland. Russerne trodde at Spitsbergen var en del av Grønland. Du så feil de tok!

På hjemturen ble lyset utrolig vakker. Da ble det NOK et bilde av Borebreen.
Uberørt av datamaskinen
Vi fikk en flott tur hjem til Longyearbyen. Fikk sett sel, storkobbe, rev og fugler - masse fugler.
Full aktivitet i fuglefjellet. Fuglene har nå lagt seg på reiret.
Håper at dere alle får en flott helg! Jeg har vært og hørt på Knut Røed Ødegaard som fortalte oss om midnattssol formørkelsen som skal inntre den 1. juni kl 22:15. Det er akkurat da vi skal ha avslutning i sjøområdet med leseringen. Mat, fotoutstyr og gode sko + en varm skuterdress er et must!

Jeg skal leke husmor og prøve å bake noen brød - tror jeg. Lange dager på jobb og mye klikking på pc gjør meg trett - men da får jeg prøve sofaen og det teppet som A i veiledning laget til meg. A - det lager fortsatt lyd (zzzzznorker), så jeg tror jeg må tette det flotte strikke mønsteret i teppet!

See you!

3 kommentarer:

  1. Som vanlig flotte bilder! Godt å høre at ryggen er bedre! Jeg var selvfølgelig for seint ute med å melde meg på Blå-turen... skulle gjerne vært med. :-) Takk for at du deler opplevelser og bilder!
    Ninni

    SvarSlett
  2. Herlig. Nå er vi back in "bisniss" og freden kan igjen senke seg over kontoet. Vi gleder oss til søndag og nye rapporter og bilder.
    Hilsen Dagfinn

    SvarSlett
  3. Hei Ninni.

    Du skulle vært med - fantastisk tur, men jeg ser den lille røde båten har fredags-kveldstur ut til samme sted.

    Hei Dagfinn.

    Våget ikke annet enn å "rydde" tid til bloggen min. Jeg skal PRØVE å komme inn i "rytmen" igjen.
    La roen senke seg på kontoret! Savner dere!

    SvarSlett