søndag 17. april 2011

Plutselig sol døgnet rundt

I dag er det den 17. april. Den 19. april er det midnattsolens ankomst. Da henger solen oppe hele døgnet rundt frem til 23. august. Det er da vi ser på klokken og lurer på om det er dag eller kveld. Men, jeg har jo vært gjennom mørketiden - og besto med glans. Mine kjære slektninger i USA var så bekymret for meg i mørketiden at jeg ble oppfordret på det STERKESTE å spise C og D vitaminer. Nå har jeg avsluttet det prosjektet. Regner med at dagslyset skal kunne gi meg de nødvendige vitaminene. Så er det tusenkroners spørsmålet: Midnattsolen, er det en annen sol enn den som skinner om dagen? Det var jo et tysk ektepar som klaget til Reisegarantifondet at midnattsolen var akkurat den samme solen som var om dagen. Hvordan kunne det være midnattsol når det var den samme solen som skinte døgnet rundt??

Det er palmesøndag i dag. Stor konfirmasjonsdag her på øya. Folk kommer i Rogalandsbunad, så jeg fikk litt hjemlengsel. Da var det godt å være gjemt inne i en stor hjelm og skuterdress. Heldigvis hadde presten klart å få til bra vær. Det har vært heftig og begeistret vær i noen dager. Mens vi har vært på jobb, så har solen skint så vakker. Med en gang skuternøkkelen ble funnet frem, så skiftet været. Nå har jeg fått skikkelig snøterrasse utenfor vinduet mitt.

Snø ja. Jeg har nå lekt arkeolog og gjennomført et stort prosjekt - alene. Å grave frem snøskuteren fra parkeringsplassen. Skuteren ble brukt sist lørdag - men jammen hadde snø og vind klart å begrave den slik at spaden måtte frem. Prosjektet ble avsluttet med et stort smil og et - høyt og tydelig - YES!!!!  Det var da jeg så tre mannfolk som sto og beskuet "arkeologen" som sto og var godt fornøyd med seg selv. Jeg hadde klart å løsne skiene fra snøen og klarte og å løfte skuteren opp slik at beltet under skuteren slapp taket i isen. Utrolig hva vi får til når vi blir litt ivrige og glemmer å spørre andre om hjelp. De tre herrene sa jeg var flink og gikk videre til byen. Rød i toppen gikk jeg inn og tenkte mitt. De tenkte nok sitt.

I dag fikk jeg bli med på skutertur til Sassendalen og Tempelfjorden. Det var lite kjørte skuterspor pga veldig dårlig vær i uken som var. Å kjøre i løs snø er som å surfe nedover løypene i Østerrike på ski med stål kanter.

R var første kjører, jeg satt bakerst i køen og "spiste" to takter eksos. Å huff og huff det var ikke godt. Heldigvis benyttet jeg anledningen til å utvide snøskuter løypene.

Vi fikk oppleve flotte utsikter med fantastiske lys settinger. R viste oss en isgrotte/foss. Utrolig å se fargene og lysets brytning i isen.
K, A, B, R og A

Dette sto de under:
Våghalser
Det mest utrolige var å gå BAK isen/fossen. Der fikk jeg sett noe jeg ALDRI trodde jeg skulle få se her oppe. Tre ØRRET frosset fast i isen. Da får jeg bruke den gode gamle klisjeen: "du tror det ikke før du får se det" og nå må jeg tro det. For jeg har sett det.
Ehhh, det ER faktisk fisk

Nydelige farger i isen
Kjørte så ned på Tempelfjorden og så flere sel som lå og våket over luftehullene til sel ungene.  Men, det sies jo at der det er sel, så er det og isbjørn. Vi så ikke noen isbjørn i dag.

En herlig tur med gode venner. A har fått sin sønn B opp her. Det var hans første skutertur, så vi kunne etter noen kilometer demontere "støttehjulene" - han kjørte som en prins. Så at han prøvde å kjøre forbi moren noen ganger, men han tuslet pent tilbake til sin plass i rekken. Som jeg sa; kjører jeg sist - så har jeg hele kontrollen foran meg - tror jeg.
Lysbrytning i Sassendalen
Nei, det er 2 1/2 arbeidsdager i denne uken. Så skal det bli godt å få påskeferie.

God påske!

1 kommentar:

  1. En riktig god påske til deg også! Det er så fornøyelig å lese og ikke minst å følge med på naturens og lysets forandringer som du legger inn her!! Wow...!! Bodil:)

    SvarSlett