søndag 3. april 2011

Naturens farger - ikke helt sort/hvit

Helt utrolig å se på isen som sirkulerer i Isfjorden - eller, var det dette jeg fikk da jeg sang i dusjen?
Nå er det bekreftet: jeg synger ikke rent lenger. Sto i dusjen i dag og sang på Supertramps sang; It's raining again - og ut av dusjen kom det KALDT vann. Jeg hadde "bestilt" varmt vann, men jeg tror ikke dusjen likte sangstemmen  eller var det fordi klokken "bare" var kl 08 - på en søndag. Kaldt var det i allefall.

Her er snøskuter sporet like flott som E6 på flat vei, hvis vi ser bort fra alle humpene som har oppstått etter mye skuterkjøring. De er flinke til å kjøre med tråkkemaskin for å jevne ut + vi har fått noe snø som hjelper.



Ikke dårlig vær - kun dårlige klær. Skikkelig kaldt. R er forberedt.
 Er i gang med å bake brød og fant ut at jeg måtte elte deigen i takt med musikk: og hva er ikke Eleanor McEvoy sin sang: Only a Woman's Heart flott å bake etter?? Våget ikke å synge med, var redd deigen skulle skille seg. Ser flott ut til nå (deigen altså).

I dag er det sterk kuling og ikke snøskuter vær for meg. Snøplogen har alt vært her to ganger og fjernet mye snø, men det er like mye som kommer tilbake når plogen har kjørt sin vei.

Blå time i Adventdalen. Bildet er uberørt av meg - det er slik farge om kvelden.
Nå har vi gått bort fra den mørke natten - nå er det lyst (skumring) om natten. Vi har fått beskjed om å skrue av alle utelysene fra 1. april til 1. oktober for å spare strøm. Jeg trodde det var en skikkelig god aprilspøk, men det var visst alvor. Står utelyset på i denne perioden, så kan vi få mulkt. Lys-mulkt (humre-humre) Det gikk opp et lys for meg og......... Ha-ha-ha, nei, nå er jeg så morsom at det ble dumt.

I natt, ehhh, i dag morges var jeg ute og tok på skuter trekket da det blåste og snøen fokket forferdelig. Det var fortsatt lys ute og himmelen var rød i vest. FANTASTISK!!!!!! Har fått nye venner som ikke vet at jeg må ha skjønnhetssøvn. Blir holdt oppe i laaaaaaang tid - så jeg får ta meg en ettermiddagslur under det teppet som lager lyd. A - det lager lyd ENNÅ. Zzzzzzzzzzzzzzz, men det er knallgodt teppe.
Solnedgang med Pink Floyd musikk i bakgrunnen
Fra den 2. april - så forsvant mørket og fra den 19. april så går ikke solen ned i det hele tatt. 24 timer med den lysende kulen på himmelen. Slik er det helt til den 23. august. Nå har jeg fått på aluminiumsfolie på vinduet på soverommet for å gjøre det mørkere. Trodde ikke at jeg måtte til med slike "hjelpemidler", men når du våkner i 04 tiden med sterkt lys i øynene, så gjør du det. En flaske Zalo (noen dråper) på vinduet og smøres ut + noen ark med stekefolie (aluminiumsfolie) = god søvn i mørkt rom.
Reveneset med stormskyer over og solgløtt på fjellet.
Har fått en ny skuter/tur venninne. Nå skal vi prøve å få til ettermiddagskaffe på "antenne-brinken" i Hiorthhamn. Fantastisk utsikt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kun en kort kjøretur på skuter og grei rute å kjøre.
R på "antenne-brinken" Kaffepause og kanelruller.
Nyter utsikten:
Longyearbyen i fra "antenne-brinken"
Så ser vi mot høyre:

Flyplassen og K-sat (antenner) på Platåfjellet.
Akkurat i denne perioden som vi er inne i, er det fantastiske farger. De som har bodd her i lang tid (mer enn 12 måneder) sier at april er den måneden som er flottest. Jeg er glad jeg har gode minnebrikker og flotte venner som liker å bli med på fototur. (Nå var jeg egoistisk........)

Da får jeg bare ønske dere en flott dag.

Jeg får bake ut brødene og bli klar for ny uke og nye muligheter.

Nyt livet - det gjør jeg nå. *sukk* (Nå = mel på armene og kaffe i koppen)

2 kommentarer:

  1. Heldige deg!
    Gleder meg til din neste rapport om spennende opplevelser i et sårbart og vakkert landskap.

    SvarSlett
  2. Gjett om jeg er heldig, og jeg er veldig takknemlig for det. For natur, venner og alle de spennende opplevelsene jeg får delta på!!

    Lover at jeg skal gjøre mitt beste for ikke å sette fotspor tilbake på øya når jeg drar herfra.

    Takk for en flott tilbakemelding Anonym.

    SvarSlett