mandag 21. mars 2011

Ting Tar Tid

Arrrrrrrrrg, jeg har sikker fått sirup i datamaskinen. Den er sååååååå treig. Nå har jeg brukt flere timer med å få lastet inn bilder til bloggen, så nå var det rett før jeg ga opp.
Her vokser istappene i ventilasjonen hos oss
Ellers har jeg det meget bra! Har hatt besøk fra Namsos! Kjempe koselig besøk. Kjente ikke besøket før de dukke opp - men de var ikke vanskelige å bli kjent med. En har overnattet hos meg pga allergi - men jammen tror jeg han ble allergisk mot mine hybel kaniner. Uansett, takk for besøket - nå vet du hvor du finner ting i leiligheten V!

Storm med orkan i kastene
Vi, her oppe på Svalbard, har hatt typisk Vestlands vær. Den ene dagen -29 grader, neste dag +3 og REGN. Nå har vi fått lokale "svømmebasseng" rundt om oss + såpeglatte veier. Vind har vi også hatt. Orkan i kastene og du de kastet!!!  Vi har vært uten fastlandsforbindelse i flere dager. Ikke at jeg savner posten - for der er det bare regninger, men maten i butikken ble veldig redusert. Pytt-pytt, vi har godt av å spise det som ligger arkivert i fryseboksen. Kan ikke samle for lenge på slike goder - de kan bli antikvitariske.

Snø har vi også fått mye av. Snøplogene har kjørt i skytteltrafikk.

Longyearbyen har hatt besøk av en søppelhær. En hær på rund 600 statuer som har vært rundt på tur i mer enn 15 år. En figur koster visst $100 000 (det er ikke for mange nuller bak - prisen har jeg fått opplyst av solid kilde).

Til og med musikk fikk vi "servert" til utstillingen. Hmmmm, vindens musikk var bedre (det blåste sterk kuling).


Ellers har jeg vært rundt og fotografert naturen her i byen. Som sagt, vi har hatt all slags vær. Regnet gjorde livet MEGET spennende. Å gå uten isbrodder var rene extrem sport. Stakkars C "måtte" ned i skredderstilling i en vannpytt - og hun som nettopp har operert kneet og skal ikke gjøre slike gymnastiske øvelser. Der kom hun til torsdagsmiddagen med buksebaken bløt. Hjem for å skifte skulle hun ikke. Vi hadde det litt morsomt på hennes bekostning. Men, hvor lenge var Adam i Paris? Vi fikk NESTEN bakkekontakt vi og da vi gikk ut fra restauranten. Bilen seilte for seg selv, så jeg "listet" bilen stille og rolig hjem til parkering. Vind og isveier er ikke tøft (selv med firehjulstrekk).

Snøskuter som venter på våren
I dag, mandag, kom ENDELIG solen! Nå ser vi at det blir lysere for hver dag. Fantastisk. Skuteren har fått lov til å stå stille denne helgen. Har ikke våget meg på tur da det har vært totalt white out ute.
Is i fjell
Tung sjø og store bølger - også på Svalbard

Minst 60 snøskutere i laaaang rekke (sorte prikkene)


Utsikt fra Galleriet
Rene julestemningen når du står inne og ser ut.

Men, NÅ kommer fuglene tilbake til oss!!!

Endelig, en måke!
Ha en fin uke. Ny blogg rekord, litt over 3 timer har det tatt å få dette ferdig. Arrgh, sirup.

2 kommentarer:

  1. Jag ramlade in på din blogg av en slump...:)
    Vilken upplevelse att bo så långt upp i norr! Fina fjäll/naturbilder också :) MVH

    SvarSlett
  2. Hei Fjällripan.

    Det var artig å høre at du ramlet inn på min blogg. Det er HELT utrolig å få lov til å få oppleve Svalbard. Livet som pulserer og menneskene du blir kjent med. Nesten alle starter på øya som "ukjente". Det tar tid å bli kjent med folk, men du det betaler seg når du har blitt kjent.

    Jeg er i et eventyr og er full klar over det.

    Take care!

    SvarSlett