søndag 27. mars 2011

Sommertid - for klokkene

Etter orkanen - spisshusene i Longyearbyen
Vi har nå fått sommertid i Norge. En time mistet jeg (og de andre) i natt. Er ikke så fantastisk glad i sommertiden - altså, stilling av klokken en time frem. Føler at jeg ikke kan legge meg kl 23:00, når den EGENTLIG er 22:00. Liker ikke å stå opp kl 07:00 når den EGENTLIG skulle vært 06:00. Vi skulle hatt samme tid hele året - mener jeg. Det går greit når jeg reiser til andre land og må stille klokken, for da er det ferie. Det er det ikke nå........ Nok om det.

Gjett hva dette er? En BIL som venter på våren!!
Det har vært alle typer vær her oppe. Det har vært ORKAN i kastene og det har ødelagt flere ting i området. På kullkaien ble lasteanlegget totalt ødelagt av vinden.

Dette er ikke MIN skuter, men jeg likte "uttrykket"
 Jeg har gravd frem snøskuteren min. Denne helgen har den fått lov til å kjøre flere flotte turer.

På fredag, etter arbeid, kjørte A og jeg ut til "sengene". De står så flott ute i Adventdalen - turistmagnet! A måtte prøveligge en av sengene. Vi kjørte ut i 18 tiden da det er lyst langt ut på kvelden.
A, vi ligger ikke med hjelm i sengen

Den 02. april har vi ikke mørk natt lenger. Den 19. april har vi midnattsol 24 timer i døgnet - helt frem til 23. august. Ja, nå var det ikke midnattsol jeg skulle skrive om - nei, om flotte skuterturer og opplevelser.

Som sagt, fredag kveld var det ut til "sengene". Lørdag fikk jeg lov til å bli med E og J på flott skutertur til Fredheim, Tempelfjorden og Von Post breen. Det er jo rene "motorveien" inn fra Longyearbyen til Tempelfjorden. Ingen utfordrende bakker eller vanskelige kjøreforhold.
Når en isbre kalver, er det begynnelsen til en ny isbre??
Første stopp var ved Villa Fredheim, Hilmar Nøis sin fangsthytte. Her bodde Hilmar Nøis 38 vintrer og var visst en av de flotteste fangstastjonene på øya. Villa Fredheim ble bygget i 1924.

J var vår guide. Her på sin skuter "Harry"
Etter en liten pause her, kjørte vi ut på Tempelfjorden for å se på Von Post breen. Vi var så heldig at vi hadde været på vår side. Knall blå himmel, vindstille og flott kjøreforhold.
Von Post breen
Etter besøket ved Von Post breen, kjørte vi mot turistmålet Båten i isen. Hvert år blir en båt lagt inne i Tempelfjorden for å la seg fryse inne. Normalt hjelper Kystvakten båten inn ved å bryte is"vei"(råk) for båten, og så blir den hentet ut igjen i mai/juni - eller når isen går. I år ligger den nederlandske båten  Noorderlicht og er base for turister som ønsker overnatting på båten, eller guidet tur med lunsj. Vi som bor her får lov til å bli med i begynnelsen eller slutten av sesongen. Det er ikke lov å stoppe for å spise lunsj på båten for oss - på egen hånd, vi må bli med i guidet følge.


Vi stoppet på Fredheim og spiste vi, helt gratis. E hadde laget god lunsj med rundstykker og i tillegg - vaffelkaker.

E fikk en litt brå-stopp på hjemturen. Skuteren hennes hadde vært LITT for tørst, så hun kjørte skuteren tom for bensin. Brått fikk jeg en passasjer på min skuter. Godt jeg har en Touring skuter - der er det god plass for en passasjer.
 
I dag, søndag, var det ut på tur med bensin og solskinn i blikket. Passasjer hadde jeg med meg bakpå skuteren + M som ikke fikk bli med i går. Dynen hadde slått henne ut........
Kommer det noen isbjørner tro??
Jeg sto isbjørnvakt mens det ble fylt på bensin, samtidig så jeg at det begynte å bli en annen farge på himmelen. Da fikk jeg en ekkel følelse - vi må hjemover. Det gikk ikke lang tid før det begynte å blåse og det berømmelige white out slo til. Da jeg skimtet Gruve 7 fjellet, smilte jeg. Kaffe stopp og M hadde vaffelkaker med seg. Lager alle lærere vaffelkaker??? Det smaker sååååååååå godt!
Var det bensin du trengte? E gir "Gudrun" en liten tår. M passer på!
Det snødde da vi kom inn til Longyearbyen. Magefølelsen slo til! Vi kom hjem i rett tid. Greit, så er jeg ei pingle, men magefølelsen overser jeg ikke!

Nå i kveld har naturen spilt opp med flotte farger. A og jeg har vært ute og varmet opp bilen + kameraet!

Nei, nå får jeg vel snart legge meg. Det blir MEGET travle uker fremover. Håper jeg får tid til blogging på søndagene.
Står i Endalen og ser til høyre - til Todalen. I front gruve 7

Ha det bra!  Kremt- jeg prøver igjen, får ikke til bildeoverføringen. Nå er det rett før jeg kaster denne pc'en snart. GRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Det er mandag og jeg sitter fortsatt og strever med en liten blogg. Pytt-pytt! Snart helg!

2 kommentarer:

  1. Et fantastisk innlegg! FOR noen bilder, Tante!

    Stor klem til deg! :-)

    Vigi

    SvarSlett
  2. Her skulle du vært Vigi! Kanon kjekt med opplevelser og medmennesker!!!

    Takk for god tilbakemelding. Sto knib sendes sørover til deg.

    SvarSlett