søndag 13. mars 2011

Solen kom, 3 dager for sent

ENDELIG SOL!!!!!!!!!!!!!!!!
Denne uken har det vært Sol-fest uke. Solen skulle komme til oss i dalen den 08. mars. Solen kom ikke, det gjorde vinden og snøen. Og du og du det snødde i de neste dagene. Ingen fly kom til oss med brev eller mat - så vi vet hvordan det er å bo på en øy. Melken har holdbarhetsdato til mars 2012 - så den kan jeg ha til jeg reiser hjem til fastlandet for godt! I nøden drikker vi slik melk.

Onsdag var det så kraftig snøfall og vind kast at jeg fikk ikke opp ytterdøren for å gå på utsiden og "lufte" meg og røyken. Røyker ikke inne, så det ble NESTEN en røykfri ettermiddag og kveld. Måtte bruke kraft for å få opp ytterdøren. Alt vi gjør for å få litt "frisk luft".

Solen er kommet til Longyearbyen
Var på lokalrevy på fredag og fikk med meg gode poeng fra året som gikk. Det var flere innslag jeg ikke fikk helt poenget med meg - men det kan være at jeg ikke var til stede de 4 første månedene i 2010. Skikkelig gode lokale aktører! Beundrer de!

-28 grader og fantastisk lys skue over gruve 5 fjellet
I går, lørdag, var det strålende sol, - 28 kuldegrader. "Ta sjansen" skulle gå av stabelen på Hiorthhamn siden. Flotte løyper var laget til konkurransen og 13 hjemmelagede farkoster stilte opp. NESTEN alle kom til mål, men noen hadde noen fantastiske oppløsninger i nedoverbakken.

Litt knall og fall må til. Godt smilet er der

Det går fort unna i nedover bakke
Det var kaldt - så jeg hadde dobbelt opp med ull undertøy og fleece jumper under scooterdressen. Det jeg bommet på, var hendene. Å du så vondt det er med kalde hender. Ingen ville låne meg en nakke som jeg kunne stappe kalde fingrer nedover ryggen på for å snike varme. Kuldekremen holdt LITT, men det var ikke godt nok for meg.  Det ble ikke mer skutertur den dagen.

Tilskuere på "Ta sjansen"


Adventdalen med 3 hundespann
I dag, søndag, fikk jeg bli med på en skuter tur ut til Adventdalen. Reiste opp til minnesmerket over flyhavariet i Operafjellet hvor over 100 russere døde i 1996.

Minnesmerke over russerne som omkom i flykrasjet i fjellet bak. E og K
Etterpå måtte vi besøke de to berømmelige jernsengene som står ute i dalen.

K og E prøveligger jernsengene. Ser litt kaldt ut.
Kjempe tur - selv om det var -27 kuldegrader. Glad jeg har fått tak i kontakt linser, så slipper jeg det problemet den ene av oss hadde. Isbelagte brilleglass og skuterhjelm visir. Jeg hadde det godt og varmt i dressen min - med lag på lag av klær. Hendene mine gikk det greit med i dag. Godt det er varme i håndtakene og i gass håndtaket.

E er en skikkelig skuterdronning med hardt grep om gassen
Dette "råskinnet" ble jeg forbikjørt av. En 1993 modell Yamaha snøskuter. Alt en må tåle - tenk å bli forbi kjørt av en veteran snøskuter........ sukk. Ehhh, jeg tok "hevn" senere. Da kjørte jeg fra henne........

Var jeg stygg nå??? Humre-humre, det er gøy!

Nå er det -18 og det snør ute. Ny snø å kjøre på i skuterløypen! Bare solen titter frem igjen!

God arbeidsuke!

2 kommentarer:

  1. Bare vent.......

    SvarSlett
  2. Kjekt innlegg! Virkelig en super blogg!

    Klem fra Vigi

    SvarSlett