mandag 14. februar 2011

Scootertur til Sassendalen

Isfjorden med is og rosa himmel
Søndag morgen, det er KNALL flott vær og jeg skal få bli med på scootertur til Sassendalen.

Operafjellet med måne - tidlig søndags morgen
Solen har ennå ikke kommet over kanten slik at vi får sett den, men du kan tro fargene er flotte. Rosa, turkis og blått. To kameraer i nærheten og mange bilder blir det.

Søndag formiddag - fantastisk lys
Å kjøre på scooter er gøy. Du kler deg godt fra innsiden med ullundertøy, god vindtett bukse og så skuterdressen. Når du er ferdig kledd, så er du svett og du må på DO. Så er det på an igjen. Å måtte gå på do når du er ute på tur er noe du helst ikke vil gjøre når gradestokken viser -18 grader. Hvis vinden i tillegg er litt for frisk, så er temperaturen nede i nesten -28 eller kaldere. Du gjør deg klar og tråkker ut til scooteren og starter opp. Ut på tur, ALDRI sur.

Det er snø, men ikke nok. Det blir fort "fartsdumper" i løypene, så vi blir litt rystet på turen.

Reinsdyrene kommer
Opplevelsene ligger foran oss og naturen viser seg fra den flotteste siden. Reinsdyrene har kommet ned i dalen og vandrer rundt for å finne noe å spise. Isbjørn har vi hatt ved hundegården som ligger i nærheten av meg. På lørdag skulle det være snøskred øvelse. Helikopteret til Sysselmannen kom i lav høyde over hustaket mitt og svevde rett over bakken. Plutselig høres skudd og "bamseskudd". Javel, er det slik de holder snøskred øvelse her oppe??? Plutselig ringer mobilen min; har du sett isbjørnen??? Nei, jeg så på helikopteret som fløy lavt over bakken og trodde snøskred øvelsen var i gang.

Frem med kikkert og kamera og ut i bilen for å se om jeg kunne få et blikk av isbjørnen. Nei... Det ble en fototur innover Adventdalen istedet. På tur hjem, så jeg bevegelse av noe gult. Frem med kikkert - og der gikk isbjørnen mot Hiorthamn. Storesøster hørte hylet mitt pr mobiltelefon da jeg så den. Godt jeg var et stykke fra og at isbjørn ikke har boksåpner til å komme seg inn i en bil. (Ja, jeg har fortsatt humoren i orden)

Søndagsturen ja. Isbjørn fikk være isbjørn, vi skulle til Sassendalen. Humpet av sted i moderat tempo. Stoppet opp for å ta noen bilder og DA, ja DA kjente jeg at all humping på scooter hadde fremkalt siste rest av frokostkaffien....... Han som var med i følget, han jogget opp på en fjellrygg og lagte "kremmerhus" i snøen. Hva gjør vi jenter når vi må?? Skuterdress ned - hetten sikres - bar bakende og en kald vind over stussen....... MEN, sportsbutikker selger kjekke ting for jenter på fjelltur. En kjekk liten sak som gjør at vi kan gå på do i stående posisjon UTEN å måtte ta av seg ALLE klærne. En slik liten sak har jeg kjøpt!
Selgeren anbefalte meg til å prøve den lille saken hjemme FØR jeg reiste ut på tur for å se hvordan det fungerte. Jeg er lydig, så det gjorde jeg. Etterpå gikk klærne i vaskemaskinen.............Det gikk galt. Men i går, da gikk det veldig greit! Fikk det til og lagte et flott "kremmerhus" i snøen - jeg og. Nå tror jeg at jeg skal bruke den lille saken neste gang det er lønnsforhandlinger. (ttttok du den?)  Kjekt å ha.

Fra Sassendalen
Turen var fantastisk. Nå kjører jeg uten støttehjul på scooteren. Jeg kan gå på do uten å måtte kle av meg alt! Nå gleder jeg meg til neste tur!

Kull, klar for levering til båten - når isen er borte
Ha en fin dag!

5 kommentarer:

  1. Du er bare kul!
    Herlig humor og nydelige bilder...
    Har ikke lyst på svalbard i nei.... :)))))
    Ha en fin uke..

    Monika

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder, nydelige farger. Jeg gleder meg til å følge deg! Tusen takk for at du deler med oss. Hilsen Hilda

    SvarSlett
  3. Du så kjekt å se at noen følger med på bloggen min. Bloggen er skrevet "rett fra hjertet" - uten å tenke på ord deling eller andre regler i norsk rettskriving. Jeg er meg og fotoene taler for meg.

    Velkommen Hilda. Håper jeg kan få lov til å vise hvor nydelig det er her oppe i nord.

    Monika, du vet hvor flyplassen er!

    SvarSlett
  4. Klart vi følger bloggen din, tante! Er spennende å se hva du bedriver tiden med der oppe, og jeg smiler med tanken på at du nå har fått solen tilbake! :)

    Hjemme er det plussgrader og solskinn og vårblomstene er å se, men det kom noen små cm snø for noen dager siden. I solhellingen er snøen borte, i skyggen er det vinter. Er vel sånn det skal være nå som vinter gir plass til vår.

    KLEM TIL DEG! :)

    Vigi

    SvarSlett
  5. Flott blogg og flotte bilder fra Svalbard.
    Har jo endel bilder fra Svalbard selv men ikke så fine som dine....

    :-)

    Petter

    SvarSlett