søndag 6. februar 2011

Nå har våren kommet til Longyearbyen

Endelig, nå har også vi fått våren her oppe. Hjemme er det snøklokker og andre blomster som kryper opp og viser seg, her kryper snøscooterne opp fra snøen! De brummer og lager eksos i området + litt høy lyd, men det er et skikkelig godt vårtegn!

Også JEG har snøscooter. Ikke MIN, men frem til 17. mai kan jeg kjøre så mange turer jeg vil. Leasing er greit å ha, da slipper jeg å stå med en pent brukt scooter når jeg skal hjem til fastlandet. Klær og annet nødvendig utstyr er mitt - så det får jeg nok selge når jeg drar.

I dag var min første utflukt med reisefølge. Ut Adventdalen for å se på et kjent landemerke : jernsengene. Kjenner dessverre ikke historien bak disse jernsengene - men det har noe med en brann og at jernsengene skulle flyttes på et senere tidspunkt. Nok om det - foreløpig, så måtte vi snu etter at vi passerte Operafjellet. Det ble helt hvitt rundt oss. Vinden øket på og snøen føk rundt oss. Vi setter ikke liv og lemmer i fare, så vi snudde og kjørte hjem. NESTE GANG!

Det var sååååååå gøy å kjøre snøscooter. Har fått en 800 cc istedet for den 600 cc jeg skulle hatt.

Hadde jeg ikke hatt ører i veien, så hadde smilet gått rundt hele hodet mitt. Jeg ble som et barn igjen! Det er mye klær som skal på og når du ENDELIG er ferdig påkledd, så er du varm og svett + du må på do. (Sa jeg at jeg ble som et barn igjen??? De skal og på do når alle klær er på)

Nå står middagen klar!  I går prøvde jeg en ny type frukt. Har ikke sett slik frukt før men du den var GOD!
Det var tilbud på frukt denne helgen. Ellers er frukt ganske dyrt her oppe. Eksotisk!

Mangostan frukt


Smaker søtt og godt. Tykt skall












Den rosa fargen er kommet tilbake. Det er lysning i øst om morgenen og det mørkner i 16 tiden.


Bjørndalen i solnedgang (uten at vi får se solen - ennå)

Isdekket i Isfjorden med Borebreen i "solnedgang"
Ja, da får du ha en fortreffelig dag. Sitter ennå og smiler godt! Middagen ble svidd, men brent mat skal gi god sangstemme. Har alltid ønsket meg en sangstemme, så nå får jeg det kanskje!

Livet er herlig!
Påsketuren til fastlandet måtte jeg la gå fra meg. Det får bli snøscooter turer her oppe istedet for.

Til sist må jeg fortelle om en rar opplevelse. AD ga meg et flott hjemmestrikket teppe til meg. Det er så godt å bruke - selv om det er mønster i det (huller). Jeg har fått et problem: Det kommer lyd fra teppet når jeg lukker øynene. (snorke lyd) Trodde jeg hadde fått et lydtett teppe, men der tok jeg feil. Spurte AD om jeg kunne få bort lyden ved å vaske det i 90 grader. Det gjorde det ikke. Ullteppet var laget slik for å få frem lyden (snorkelyden) ekstra tydelig. Derfor det flotte mønsteret. AD, teppet brukes nesten hver dag etter jobb!! TAKK!!!!!!!!!!!!!

MIDDAGEN.....................

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar