søndag 20. februar 2011

Mørketiden er over!

På mandag var det en merkedag på kalenderen vår - den vi bruker på Svalbard. 16. februar var det offisielt slutt på mørke tiden. Nå blir det lysere og lysere hver eneste dag. Og du kan jo tro vi ser det og. HELT utrolig! Nå går faktisk gatelysene av om morgenen og på om kvelden. Den 16. februar viste solstrålene seg på fjelltoppene i byen og fargen var dyp rosa. Vi får ikke solstrålene nede i byen før den 08. mars.

I flere måneder har jeg sittet og sett over til Hiorthhamn og Hiorthfjellet - tenk å få komme over dit og ta bilde av Longyearbyen. I dag dukket muligheten opp! En tur over til Hiorthhamn gikk fort og smertefritt. Et varsel til en bekjent med beskjed om at våpen, mobiltelefon og kamera var tipp topp i orden, så var det avsted. Godt det er noen som bryr seg om hvor du drar.

Hiorthfjellet
Så var det å få start på Lynxen (snøskuteren), nøkkel i start posisjon, Stopp bryteren av, full tank og varme i hjelmen. Startet maskinen?? NEI...... Å du og du det ble mange rare ord inne i hjelmen. Det begynte faktisk å dugge på det duggfrie visiret + brillene. Jeg har ikke kort "lunte", men noen må ha vært og kappet "lunten". Jeg ble rett og slett irritert på leasingvidunderet. Katta i sekken, penger ut av vinduet osv.osv. Reiste meg opp i min fulle størrelse og skulle til å trampe inn i huset igjen, men hva var det som hang i en ring i dressen min? Strømtilkobleren (død-mann-snor) Vel, jeg tørket visiret, brillene og satte meg PENT ned på setet igjen. Festet den ledningen som hang fra dressen min til egnet punkt og VROM - der startet den. Da ble det solskinn igjen inne i hjelmen. Alle de fremmede ordene ble Deleted - og On the Road again ble oppstart melodien.

Longyearbyen fra Hiorthhamn
Utrolig hvordan det ser ut på den andre siden - den du har sett så mange ganger over til med drømmeblikk. Det var jo helt vanlig gruvesamfunn der og samt hytter. Hiorthhamn var et dagbrudd. Ble også døpt til Moskushamn da de importerte 17 moskus dyr fra Grønland. Reinsdyrene startet konkurranse mot moskusene og vant. Våre reinsdyr har kortere bein og er vant med Svalbard kost- moskusen ble rett og slett presset ut av fjellkanten. (bokstavelig)

Borebreen og all is i Isfjorden
Motivene er mange, så det var bare å trykke på utløserknappen og nyte utsikten. Min kjære Borebreen hadde fått et flott lys over seg. Etter diverse bildetakninger der, så var det å kjøre innover Adventdalen mot Gruve 7 fjellet. Den jeg meldte fra til - sa at jeg skulle holde meg nær trafikkert vei. Jeg er lydig som en ungdom, så det var ikke sååååååå mange avstikkere jeg tok. Noen hadde kjørt med en løypemaskin og fått bort mye av humpene i skuterløypen. Det var jo kjempegodt å kjøre på, og jeg som fikk kjøre der før alle de andre. Godt jeg er tidlig oppe. Nå kan de andre følge mine spor!

Fikk nettopp tilbud om å få bli med til en isgrotte - men jeg måtte takke nei til turen. En annen gang..........   

A har fått seg hund. Den har funnet ut hvor "bestikkelsen" oppbevares hos meg - så når jeg stikker hånden i lommen, så er han der med en gang. Kom plutselig på en ting; er det å kjøpe et vennskap???? Bestikkelse??? Hmmmmmmmmmmm.

Schnauzer hannen J
Vi var på biltur i går. Våpen, og alt sikkerhetstiltak var med på den turen. Jeg gikk isbjørnvakt med rifle og årevåkent blikk. Noen bilder fikk jeg tatt - men var VELDIG opptatt av sikkerhet. Hvor er isbjørnen? Det har vært sel ute på isen i det siste, det betyr besøk av isbjørn............

Hunden har gått i sikkerhet bak hundeeieren
Sikkerhet ja, nå har jeg meldt fra til henne jeg meldte til da jeg reiste ut at jeg har kommet hjem igjen. Våpenet er i sikker skap og magasinet er tømt!

Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar