mandag 20. desember 2010

Mens vi venter på jul

Nå har jeg lært noe nytt: IKKE ta 3 ukers sommerferie i desember og bli hjemme på fastlandet. Jeg skulle reist til varmen og fått noen varme solstråler på kroppen. Tror du ikke at jeg fikk snø og kulde på denne turen???!!!

Men, jeg skal ikke klage. Jeg har det jo kjempebra . Tenk, jeg har en plass å reise til for å finne fred og ro. Det er hytta jeg har savnet mest når jeg har vært på Svalbard, så nå har jeg fått slappet av og kost meg skikkelig.  Har kun vært i leiligheten for å få vasket klær og for å være sosial med gode venner. Venner er godt å ha. Du kan være borte fra dem en stund og så møtes du og det føles som om det var i går du sa good bye! Det er ekte venner!

Har og fått "krisehjelp" av min svoger da det kom mye sur røyk fra vedovnen - røyken slo inn i stuen i hytten. Det har alltid luktet hyttelukt når du har kommet hjem fra hytten, men nå var det heller litt for mye av det gode. Det stinket vedrøyk - av ALT. OI kom og smurte på noe rødt stoff som skal tåle over 300 grader. Det stoppet det sure røyken. Nå fikk jeg god trekk i ovnen og du kunne høre ovnen "brumme" i glede da veden tok skikkelig fyr. Selv hadde jeg lekt feier og fått feid trekkrør til pipen og murt rundt pipeinnslaget i stuen. 200 år gammel mørtel holder ikke i all evighet.

Den beste medisin jeg har fått denne "sommerferie", er stor dose av to flotte katter som flyttet inn til meg da jeg kom. Kattemor er en av de mest produktive katter jeg kjenner til. Hun får kattunger titt og ofte, rene rugemaskinen. Hun har vel 2 kull gående hos naboen. Hun har en sønn, fra vårkullet 2010, som er en flott brande. Han har funnet ut at hyttetur er mye koseligere enn å ligge i sauefjøset. Han står og venter på deg når du parkerer bilen og skal låse deg inn i hytta. Han går i føttene dine, så du vet aldri når jeg ligger på nesen eller tråkker på han. Men KOS skal han ha, og da maler han så høyt at det høres ut som han har fått astma i tillegg.
Missy, kattemor, er en "artig" katt. Hun er min, og kun min når jeg er i hytta. Da jeg kom til hytta, første gang - fant jeg henne ikke. Jeg må til naboen for å hente vann da jeg ikke har innlagt vann hos meg. Da jeg kom ut fra brønnhuset falt jeg så lang jeg var. Der var Missy. Hun hadde tatt "krok fot" på meg og la meg så flott i bakken. Da hun så at alt var ok, så fløy hun av sted. Hun satt på dørstokken og skulle inn. Ingen får ligge inne når natten kommer, så mor og sønn ble lempet ut. Kl 05 hørte jeg en forferdelig lyd utenfor soverommet mitt. Der satt Missy og "ropte" på meg. Jeg åpnet for henne og slapp henne inn i stuen. Gikk opp på loftet og dro dynen godt over hodet, men tror du ikke at hun mjauet høyt og tydelig. Uten briller, så ser jeg akkurat det jeg vil se og ikke mer - gikk ned og slapp henne ut på gangen og gikk og la meg igjen. Under dynen der var det noe mykt og varmt med skikkelig koselyd. Slik har jeg hatt det mens jeg har vært der. Vekking om morgenen og et bitter blikk når du lemper de ut om kvelden.
Nå er jeg hjemme i byen en tur. Skal feire julen i hytta sammen med broderen. Pinnekjøtt er klar! Kattemat må kjøpes inn (det er faktisk den største kostnaden med å reise på hyttetur), godt tilbehør og drikke må skaffes. Reiser tilbake på tirsdag - for på onsdag skal jeg bære ved. Har bestilt ved av naboen! Du jeg er glad jeg har så flotte folk rundt meg. Jeg er takknemlig, både å ha de ved hytten og rundt meg her i byen. Det er godt med venner! 

Har faktisk venner på Svalbard og. Nå skal jeg på nyttårsfest med noen av dem. Reiser tilbake til Svalbard rett etter jul for å jobbe i romjulen.

I morgen (21.12.) snur solen, da går det mot lysere tider. Jeg får mørketid frem til februar. Det har gått veldig godt med mørketiden for meg. MEN, det var jo godt å få se dagslyset igjen.

Ønsker deg en riktig god jul! Ta vare på deg selv og nyt dagene! Husk stearinlysene!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar