søndag 7. november 2010

Siste helg med dagslys

Det har vært snø, snøstorm, storm og snø denne uken.  Mer varmere klær er innkjøpt.  Alle tynne ullsokker er oppbrukt. Av en eller annen grunn kommer tærne gjennom sokkene, så da er det å reparere litt før de tas i bruk igjen. Jo- de er nyvasket altså.  Nå har jeg gått over til nytt merke ullstrømper. De andre strømpene jeg har er "sommer strømper" her oppe. Bomull er ikke bra når temperaturen kryper nedover gradestokken.

Lørdag 06.11.10 kl 13:15
Var ute og fotograferte i går, lørdag.  Må kjøre bilen varm i ny og ne - motorvarmer hjelper ikke helt. A og jeg kjørte opp til toppen av gruve 7 fjellet (der de fortsatt tar ut kull). Der lærte jeg å bruke 4 hjulstrekken og å ha fart gjennom store snø hauger. Snøen her oppe er tørr, vi savner litt fuktighet for å binde snøen "fast".  De som liker å gå på ski, er glad for den lille snøen som er kommet - men gliden er ikke god. Ungdommene har fått frem snøscooteren sin og har det kjempegøy med kjøring i boligområdet. At klokken er passert 11 om kvelden - eller 04 om morgenen, er ikke så viktig.  

I dag morges var det fantastisk lys ute.  Det var -17 kuldegrader og vindstille.  Regnet med at det ville "bite i kinnene", så jeg kledde meg for å fotografere.  Det er jeg som står her:


Det er så kaldt ute at tårene fryser på brillene mine.  At jeg skulle måtte skrape is av briller er et nytt og ukjent fenomen for meg.  Men jeg lærer stadig!

Hørte på radioen nettopp at det var strålende sol her på Svalbard.  Typisk at de som melder været sitter i Oslo og kan se det flotte solskinnet vi har her.  Nå skal du få se hvordan solen skinner hos meg:

Søndag 07.11.10 kl 10:10


Strålende sol kl 10.15 søndag 07.11.10
Neste uke er det polar natt tid.  Polar natten varer i 4 måneder.

Jeg klager ikke!  Alt er en opplevelse, både på godt og vond.  Her er det læring hele tiden.  Det sies jo at vi skal lære noe hver dag. Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne få fri fra læringen noen dager.  Lærekurven er så enorm bratt her oppe.  Min lille "hard-disk" i hodet går på high speed for å få med seg alt, men ser at jeg også glemmer ting som andre mener de har lært meg for to måneder siden......en gang. Pytt-pytt, jeg er heldigvis bare et menneske.  

Var dette årets siste fotoblogg??  Hvem vet?  Uansett, snakkes plutselig.   

4 kommentarer:

  1. Nei det kan ikke bli årets siste fotoblogg :)
    Altid hyggelig å lese om livet på Svalbard.

    Håper alt er bra med deg ellers... Du fe vaske brillene i sprit.. Sprit skal jo ikke fryse :D

    Ha en fin uke...

    monika

    SvarSlett
  2. Sprit på brillene? Alkoholmisbruk kalles det. Var ute på tur nå nettopp og tror du ikke at kondensen frøs slik at istapper hang nedenfor glassene. Fikk "takras" da jeg kom inn i varmen.

    Ellers har jeg det bra.

    Vi får se om det blir noen bilder i ny og ne, så får vi se om det kan bli en blogg av det!

    Kjekt å høre fra deg! Hils!

    SvarSlett
  3. Polarnatt fra neste uke? Noen fastboende som vet noe jeg ikke vet antakelig? Betyr det at det ikke er lys midt på dagen heller?

    Deilige bilder! Virkelig vinter gitt! Det er det blitt hjemme også, spesielt om nettene. Såvidt under null på nattestid, men solen bikker temperaturen opp mot 4-5 grader på dagtid. Så kommer natten og alt fryser igjen. Grøss!

    Du må ha det fint! Som du selv sier; vi snakkes plutselig!!

    Vigi

    SvarSlett
  4. Polar natt er 24 timers total mørke. Det er "straffen" for midnatt sol i 4 måneder. Nå er det nordlyset som hjelper oss med å se fremover + en kalender....... :)

    Prøvde å ta bilde av nordlys i går kveld, men det ble dokumentert at DET kunne ikke jeg. Får ta et kurs i nordlysfotografering. Klokken er nå 10:18, mandag formiddag og det er NESTEN midt-på-natten-lys ute. -15C og snøfnugg i fint driv!

    C U

    SvarSlett