søndag 21. november 2010

Godt utevær til å være inne i

Litt nordlys over fjelltoppen. Lukkertid: 25 sek - kl 22:00
Ordtaket sier; det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær. Jeg er enig! Men du det koster å kle seg skikkelig. Når jeg kommer hjem til fastlandet, så har jeg mye "ekstrem vær klær". Kanskje jeg kan bruke klesutvalget når jeg igjen skal begynne med buss og tog transport til jobb. Det er ikke tøft å kle seg moteriktig og med minst mulig klær her oppe. I dag var det ut på tur med full ansiktsmaske (balaklava eller bakkalao - klarer ikke helt å finne ut hva som er hva) Jeg ser ut som en bank raner når jeg endelig er klar for å gå ut. I mellomtid har jeg svettet 1/2 liter væske ut i mine porer, som er innsatt med kulde krem. Hva var det bokseren vår sa (Ole Klemmentsen)? Å få bort noen kilo er å sitte i badstu og svette - jeg prøver å få bort noen kilo ved å svette de av meg - full påkledd. Siste hakk på beltet er allerede litt for "makelig" for meg, må nok få stukket et par nye hull i beltene. Ikke at jeg sulter eller ikke spiser, det gjør jeg - men jeg tror jeg er kommet i den alderen at kiloene forflytter seg litt til andre plasser. Godt jeg ikke har badevekt her oppe. Alle snakker om "Svalbard-tillegget" rundt magen og at klær krymper her oppe. Jeg forstår ikke problemet (ennå). Mine klær er gode og romslige. (Av og til er det greit å lyve litt for seg selv, jeg har blitt tyngre - å snakke med....)

Nordlys lukkertid 16 sek
I dag fikk jeg en skikkelig hjemlengsel, jeg savnet HEIM (Sokndal). Hvordan jeg fikk den hjemlengselen? Jo, jeg plantet den nye luen på hodet (med kaninskinn på innsiden), gikk en laaaaaaaaaang tur med A. Da vi kom inn igjen, så kjente jeg lukten av fjøs/dyr (urin). Ble stående litt forvirret og sa forsiktig til A: du, nå kjenner jeg at det lukter dyr fra luen - og jammen var det kaninen som luktet. Jeg trodde kaninen var død da de lagte lue av den...... Savnet brått Naboens fjøs og lukten av dyr. Godt det ikke er mange dager til jeg skal få kjenne duften in natura. Nå sitter jeg og lurer på hvordan jeg kan få bort den duften av dyr fra mitt hodeplagg. Det går ikke an å vaske luen - og når jeg blir fuktig på luens ørelapper, så avgir den odøren. Tips mottas med takk.

Fullmåne over Hiortefjell kl 14:30, 6 sek lukkertid
Fotograferingen har vært så som så. Var på fotokurs for å lære å ta bilder av nordlys. JAVEL, så var det bare å vente på nordlyset (som egentlig ses i sør da vi er lengst mot nord). Så kom kvelden da nordlyset kom. Måneskinn og LITT nordlys. Da var det å få tak i en fotovenn E for å få med meg noen ut kl 22 om kvelden. Brukte lang lukkertid og holdt på å forfryse fingrene. At jeg ikke lærer snart??!! Jeg har i hvertfall lært følgende: Øvelse gir mester. Javel, men må det alltid ta så lang tid å lære??? (JEG er ikke utålmodig, eller var det det jeg var?)

Borebreen - kl 22:35. 15 sek lukkertid
Bildene jeg har lagt inn er alle tatt på lang lukkertid. Fra 6 sekunder til 25 sekunder. Måneskinn har hjulpet meg, så det ser litt lysere ut enn det faktisk var. A og jeg var ute lørdags kveld og fotograferte i 22:30 tiden. Var godt fornøyd med resultatet, selv om det ser ut som om det er midt på dagen! Som sagt, jeg har brukt lang lukkertid for å få med meg det vesentlige.

I dag fløy Sysselmannen over byen med helikopter. A og jeg så på hverandre og lurte på hva dette var. Gikk inn på http://www.svalbardposten.no/ og så at det var isbjørn alarm. To herrer var på vei hjem  kl 05:30 og en av de to hadde sett, trodde han, en isbjørn. Den andre herremannen hadde ikke sett noe. Det var heldigvis falsk alarm! Godt var det, for A og jeg hadde gått den samme ruten (uten våpen) i byen noen timer senere.

Operafjellet og Tenoren med snøskuter. 10 sek lukkertid kl 22:50
Da er nok en uke over. Jeg skal ha vakt og medarbeidsersamtale denne uken. Så får jeg vel en uke til med vakt - siden jeg skal hjem. Pytt-pytt, da vet jeg hva jeg gjør de 10 arbeidsdagene.

Ta vare på deg selv! Jeg får finne frem noe å lage middag av.

1 kommentar:

  1. Hyggelig lesing fra nord...

    kan nå være mange årsaker at en ser isbjørn etter en tur på "byen" hehe kan det være dem med kaninluen?

    Ha en fin uke :)

    monika

    SvarSlett