søndag 14. november 2010

Det kulturelle Svalbard

Longyearbyen forbereder seg til mørketiden
Vi er nå i slutten av en kulturell langhelg her oppe på Svalbard.  Når mørketiden setter inn, så blir det arrangert forskjellige ting for å få folk ut av "hulene" sine. "Kunst pausen" heter opplegget.

I går (lørdag) var vi på tur fra Titankranen (ved flyplassen) til sentrum. En ganske flott distanse - med isbjørn vakt. Fikk utdelt fakler - for det var jo fakkeltog. Hadde store problemer med å få flamme på fakkelen - selv en røyker hadde problemer. Endelig fikk vi fyr på fakkelen og vi gikk fremover bøyd (mot vind og snø føyke). Min fakkel ville ikke oppføre seg skikkelig, så den "avgikk med døden" etter 600 meter. Jeg tok et hurtig og humant avliving av fakkelen. Rett ned i snøen, og det var det. Fakkelen freste ikke en gang etter en slik behandling. Tror den likte behandlingen. Har fått mange stygge stearinflekker på jakke og bukse, så jeg får se om jeg kan finne gode tips vedrørende fjerning av slike ting. Hvis ikke, så er de klærne ødelagte for godt.

Det var til og med suppestasjon på Bykaien. Kyllingsuppe i karry. Vi hadde vært på samme restauranten som vi fikk suppen av, dagen i forveien, og spist "dagens meny" Kylling i karry og ris. Vi flirte litt da vi gikk og sa at neste gang må vi spise opp det vi får servert, ellers får vi suppe av det dagen etter! (Jeg liker ikke restemat - kun når det er komle og pinnekjøtt)

I sentrum hadde de satt opp to lavoer og ute gikk ungdommer med store malerier og hadde "vandre utstilling". Kunstneren er kjent og hvordan hun hadde "nerver" til å gi ungdommer med glatte sko i oppdrag med å bære hennes flotte malerier - forundret meg. Det var liv og røre i sentrum hos oss. Vinden ødela noe av sjarmen, men klær etter vær og vindforhold er et must!

Nordlys over Gruve 7 fjellet
Har vært ute og prøvd kameraet mitt noen ganger. Den ene gangen gikk det greit, men nå går det ikke i det hele tatt.  Godt jeg skal på fotoklubben på tirsdag for å lære og fotografere nordlys.  Har aldri sett så mye stjerner som her oppe. Heima (M) er det mye stjerner når det er stjerne klart - men her er det faktisk mer.

Nordlys

Vi stiller ikke klokkene etter et solur i mørketiden A.

Nei, jeg får vel pakke meg inn med varme krem og alle typer klær. Vitaminene har jeg tatt E! Ang vitaminene - Det er godt å ha bekymrede slektninger i USA som bryr seg om nødvendige tilskudd i mørketiden. E, jeg har kjøpt vitaminene!

Take care! Nyt livet. Det kan være veldig tøft innimellom, men du det er godt når du har et så godt nettverk rundt deg som jeg har! Denne uken som vi går inn i er det 1/2 år siden jeg kom opp til øya. Som en i nettverket sa, nå har du fått unna 1/4 av perioden, nå går det fort. Jeg føler at jeg har vært her i nesten 1 år, men du som jeg har lært. Er det noe som heter intrevenøs læring?  Hvis ja, så har jeg fått det. Hvis nei, da må det være noe annet. Uansett, den lille hard-disken i hodet holder ennå. Knirker litt - men det tror jeg er alderen som er årsaken til. Pytt-pytt. 

Ha det bra! Plutselig dukker jeg opp igjen!

2 kommentarer:

  1. Virkelig et flott innlegg! Spennende tider for deg, men det er vel på en måte en lettelse at du snart skal hjem en periode også. Selv kan jeg ikke forestille meg hvordan det er å ikke ha sol. I dag tok ungene av seg vottene fordi solen skinte så fint inn i barnehagen. Jeg stod også og nøt solstrålene litt. Solen går ned ca kvart over fire hjemme nå, på det mørkeste går den ned 15:41. Så den snur snart! ;-)

    Stor klem til deg! Nå er det ikke lenge til du får se solen og høre kattene mjaue på M!

    Hilsen Vigi

    SvarSlett
  2. IKKE FRIST!!!!!!!!!!!!! Teller faktisk ned til hjemkomst og turen HEIM! Leiligheten er der, men jeg må HEIM.
    Bestiller sol, for nå er slekten i USA bekymret for vitamin D mangel!

    Nyt lyset. Her er det midt på natten hele døgnet. Helgene er verst, da vet jeg ikke om det er morgen, middag eller kveld. Pytt-pytt, solen snur den 21.desember og da blir det lysere - hos dere. Vi får lyset i februar. Solen kommer ikke ned i dalen før den 7-8. mars.

    Snakkes

    SvarSlett