søndag 24. oktober 2010

Stille etter stormen

Det er ennå lyst ute, men det går fort mot Polar natt. Fra 26. oktober har solen vist seg for aller siste gang - så nå går vi inn i Blå lysets tid. Det jeg har trodd var Blå lysets tid, var bare en liten for smak. Solen ja, den har hatt en pause noen dager. På mandag morgen hadde det kommet 40 cm snø og da var det frem med tykke vinterklær og gode sko. Gikk til jobb (12 minutter å gå - 3 minutter å kjøre) men følte meg ikke HELT vel der jeg gikk.  Ingen snøplog og dype bilspor gjorde turen litt spennende. Til jobb kom jeg, så røde kinn og snø oppover leggene var bare noe å ta med seg. Har kjøpt dynejakke og sko som skal holde i minst 25 kuldegrader. Foreløpig har vi ikke hatt mer enn 10 kuldegrader - på gradestokken, men du det er kaldt når det hele tiden blåser fra alle kanter.
I går stormet det så mye at jeg måtte måke snø ut fra gangen.  Må jo sies at jeg prøvde å åpne ytterdøren, men fikk den ikke opp i det hele tatt.  Gikk til soverommet for å se hva som sto på - og der lå DEN snøhaugen foran døren.  Etter noen forsøk på å få opp døren, så slo snøen tilbake og la seg så flott i gangen. Hadde meldt meg på båttur sammen med lærer laget (jeg er ikke lærer men fikk tilbud via-via kjente) Måtte melde avbud da stormen blåste snø og små stein rundt hjørnene. Hele huset ristet kl 05:00 av vindkastene. Fikk gjort mye her hjemme, så dagen ble benyttet til huslige ting.
Snøstormen kommer
Plukket med meg A for å dra på fotooppevelser + å få litt frisk luft. Utrolige lysfarger men VELDIG vanskelig å fange.  Som sagt, vi fikk 40 cm snø i ett langt snøfall.  Tror den snøen har vært over hele Svalbard nå.  Den er skitten og har forflyttet seg fra sted til sted - uten å slappe av.  MIN snø er nå blitt naboens snø osv.  Vi har ikke et eneste tre å "henge" snøen på, så vi får ikke julekort stemningen som dere i sør får.
Måneskinn over Reveneset
Nå har jeg opplevd snøstorm, fått nyvasket bil i skikkelig snøstorm (helt utrolig at de vasker bil i slikt vær) og mange farger på himmelen som ikke lar seg fange på kameraet.

Den ene veien er det uvær, den andre veien er det flott lys
Har begynt å tenke på Mørketiden (Polar lys tiden).  Det går jo ikke an å fotografere da eller skrive uten bilder.  Jeg får skrive og legge inn bilder så lenge jeg kan fotografere. 
Reveneset i bakgrunnen med Titankranen og kullet vårt. Hotellneset
Tusen takk til alle meldinger og telefonsamtaler i forbindelse med dagen! Det varmer veldig når du ser at du har et så stort nettverk. P sendte ballonger fra Wisconsin til meg.  Tror ikke naboen likte de rare lydene som kom mens returluften kom ut av ballongene. JEG hadde det gøy. P har samme fødselsdag som meg, så vi feiret på hver vår side av jordkloden! S (søster til P) har 1/2 års dag samme dato + en venninne av meg på Østlandet (Å).  Feiringen i år var veldig stille og rolig, neste år er det Sør Afrika!

Huset restaurant til venstre - Longyearbyen
Take care!    

1 kommentar:

  1. For et fantastisk innlegg, tante! Bildene er virkelig flotte! Spennende med all den snøen for de fleste årene er det så tørt at det ikke blir all verdens med fin snø på bakken der oppe. I år derimot har det vært uvanlig mye nedbør, og selv om det gir deg noen utfordringer på hjemmebane så er det jo fint på sin måte! ;-)

    Er 12 grader hjemme i dag og god temperatur, men vinteren skal bli kald sies det!

    Take care så lenge, Linselus! Me snakkes snart!

    SvarSlett