søndag 10. oktober 2010

Når været svikter en fotograf


Når verden går i sort/hvitt (uberørt av meg og fargespakene)
Dere i sør har hatt mye regn i det siste. I løpet av en dag kom det like mye regn som det gjør i løpet av en måned.  20 års flommen hadde dere (på Moi og Egersund) og fått erfare.  "Drømmestedet" - heima, har visst fått nye småvann, i følge naboens bilder. Hørte at dere endelig fikk en helg med solskinn og varme - det trengte dere!

Jeg bor i Arktisk strøk, i en tørr kald sone.  Vel, tørt er det ikke lenger - veien flyter over og det er masse vann i drikkedammen vår.  Det er så mye vann der at veien som går ved siden av blir oppspist - så nå får vi mer mineraler i oss.  
Blått lys og tåke over Hiortefjellet

Har hatt besøk fra fastlandet, så jeg fikk en dag fri fra jobben - på fredag.  Besøket har vært her et par ganger før, så hun har sett sommer og vinter - nå var det høsten som skulle beskues.  Etter ankomst har tåken ligget godt over byen vår.  Det har regnet og blåst, så nå har hun fått Rogalands været her på Svalbard.  I dag viste naturen seg fra en bra side.  Den holdt seg akkurat til 10 minutter etter at flyet tok av.  Da snudde været og tåken la seg som en dyne over oss.  I tillegg snør det, så nå er min skitne sorte bil blitt hvit! Godt jeg har motorvarmer.

Var på en liten omvisningstur i dag - og jammen fikk vi se polar reven i hvit vinterdrakt.  Besøket fikk og sett leken mellom Belugahvalen (hvit hvalen) og fisken i fjorden.  Full aktivitet.  Heldigvis fikk H sett isbjørnen for 2 år siden, så den har hun alt i sitt arktiske arkiv.


Polar rev
Har nettopp snakket med storesøster - to søstre skal til Praha på tur.  Ja, ja - bare ikke temperaturen er som her nå, rundt 0 og snøfall.  Misunner de litt reisemulighetene, men jeg kommer sterkt tilbake når jeg har kommet tilbake til fastlandet om to år.


Fotturist på Svalbard m/reservedekk
 Egentlig misunner jeg dem ikke, jeg har fantastiske muligheter her oppe.  Tenk på alt det jeg får se som de ikke får se! 


Julenissens gruve - nysnø
Denne uken skal jeg ha service vakt, starter på mandag med kontoret helt for meg selv.  Da er det bare å senke skuldrene og si:  Vi hjelper en om gangen - telefonen får jeg ta innimellom.  Det er intervju i Oslo etter ny medarbeider.  Sjefen og en av mine kollegaer er nede for å gjennomføre intervjuene. Den som skal hjem for godt i november/desember skal ha feriedag.  Da tar amatøren over og holder kontoret åpent.  Skal jo ha kontoret alene i slutten av desember og, så det er en god trening. En om gangen!


Blå lys tiden har begynt .
 Nei, jeg får gå ut og sette på motorvarmeren.  Det er kaldere ute nå, så jeg får hjelpe dieselmotoren med litt varme til i morgen tidlig.

Takk for besøket H.  Velkommen tilbake!!

Snakkes!  :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar