søndag 19. september 2010

Hyttetur på Svalbard vis

Hvitkinn gjess på tur til Syden
Denne helgen har jeg fått lov til å bli med på hyttetur.  Longyearbyen Lokalstyre har flere hytter som de ansatte kan få lov til å leie.  A var så heldig å vinne lodd trekningen denne gangen.  Hun fikk hytten "Fornebu".  Hytten ligger 7 minutter fra sentrum og den ligger i enden av rullebanen på Longyearbyen lufthavn....  Godt det ikke kommer fly opp om lørdagen her. 

"Fornebu"
Vi har vært isolert noen dager.  Snø og tåke har gjort det litt vanskelig å komme ned på bakken for flyene.  Post har vi fått et par ganger denne uken, så jeg venter med lengsel på ny hard disk.  Min kjære bærbare pc sa at jeg hadde ALT for mange bilder på hard disken.  Måtte da på nettet for å få tak i en ny en.  Godt det er moms fritt opp her!

Hyttetur ja.  Det var en grei erstatning på min hytte - savner Kristinestua, men vet at jeg får se mye til den når jeg kommer hjem.  Fornebu har ikke innlagt vann.  Greit, 25 liters vann dunk ble innkjøpt.  Fornebu har ikke skikkelig sanitær anlegg - nei vel, så vi får gjøre det på skikkelig Svalbard vis - en sort søppelsekk og et tørr klosett = basj and carry...........  Vi fikk kastet "avfallet" i korrekt kontainer, så nå kan vi det og.

Lørdag var en kjempe flott dag.  Ut på tur med våpen og signalpistol. 

Det er reinsdyr jakt nå, så flere reinsdyr har kommet ned til Bjørndalen for å unngå jegerne. Det er ikke lov å skyte reinsdyr i Bjørndalen. Jeg "skjøt" med kameraet mitt. Ikke reinsdyr i solnedgang, men i sol oppgang.






Nå sitter jeg med vonde legg muskler etter 4 timer vandring i ulent terreng. 


Blikkstille på Isfjorden
Fantastisk solnedgang har jeg og fått med meg.

Setter igang med bildene.




Nå får jeg besøk fra fastlandet.  På onsdag kommer M og KI, velkommen skal dere være.  Ta med dere pent vær og VARME klær.  De får kose seg mens jeg er på jobb, så får vi nyte naturen når jeg kommer hjem!

Ha en flott uke!

2 kommentarer:

  1. Åh, det siste bildet der! Ja, alle sammen var vakre! Ingen kan si at du ikke opplever mye! Et skikkelig eventyr! Håper jeg kan komme opp en tur neste år!

    Klem fra Vigi

    SvarSlett
  2. Jeg er glad jeg for lov til å oppleve dette. Ydmyk og smilende!

    Klart du må komme opp en tur. Har en liten køye til deg i uteboden! Humre-humre

    SvarSlett