søndag 26. september 2010

Det snør, det snør - diddelibom

Jeg ser på sneen som faller stille ned.  Fjellene har begynt å få et hvitt dryss over seg - akkurat som melis dryss.  Nå har det vært noen kvelder med rosa fjell - utrolige farger.

På onsdag fikk jeg besøk av M og KI fra Stavanger.  Jeg måtte på jobb torsdag og fredag, så de måtte finne på ting selv.  Kreative damer!  De fant på mye rart.  Nistepakke i sekken og vann på flaskene og gode tursko.  Butikker, galleri og museum sto på timeplanen.  De ville og en tur til Barentsburg, men turen var fullbooket på fredag.  Heldigvis fikk de lov til å bli med på en "bok-lanserings-tur" som Svalbard presten lanserte. 

Vi fant ut at vi skulle på fottur på fredag.  Bjørndalen var målet.  Kamera, rifle, vannflasker og varme klær ble funnet frem.  Turen ble veldig artig.  Jeg vet at jeg er foto galen, men de fotograferte like mye de som meg. 



Det var fotojakt på reinsdyr vi skulle ut på  - så her må det være en liten misforståelse.........


M, hva bruker vi denne til?  KI lurer på hvor patronen skal inn.
Riflen fikk jeg pent tilbake, mens deres jakt ble jakten på det lille og sære i Bjørndalen.

Nærmere KI, nærmere -  hvitsildre må tas i nærbilde.
 Etter en flott fottur så vi båten de skulle bli med morgenen etter.
 
Bildet er helt uredigert.  Slik er lyset her oppe nå!  Helt fantastisk.

Solen falt i en flott vinkel, så jeg skal nå få vise dere min flotte Toyota Rav4 - Sort lakkert.

Visste du at det går an å tegne med bilen??  Dette gjorde jeg i dag morges:

Kunstneren vet ennå ikke hvordan hun fikk det til, men jeg er avslørt!  Kun jeg som hadde kjørt der.

Fredag lå seilskuten Sedov i havn.  Sedov er en russisk seilbåt, fullrigger.  Skal være verdens største, og er 177,5 meter langt. Skipet ble bygget i Tyskland i 1921 og ble overtatt av Sovjetunionen da krigen tok slutt i 1945,  I dag fungerer seilskuten som skoleskip.

 Lørdag morgen startet med nydelig vær og speilblank Isfjord.  Damene skulle til Barentsburg.  Jeg skulle leke husmor hjemme i leiligheten.  Husmor trengte jeg ikke å leke, for damene hadde ordnet alt mens jeg var på jobb.   Jeg startet med kokekunstene her hjemme, for Svalbard pizza skulle serveres etter ankomst.

I dag morges (søndag) var det tidlig ut i en forhåndsvarm bil - godt med motorvarmer og kupevarmer. FANTASTISK morgen.
Søndags morgen kl 09:15

Nå er M og KI på vei hjem til fastlandet igjen.  Det er stille i leiligheten nå. De sa at de hadde fått sett mye og opplevd det Arktiske miljøet - ørkenen. Håper det frister til gjentagelse!

Om 12 dager kommer neste besøk. :=)

Jeg har "vunnet" den store trekningen på jobben.  Jeg "vant" to uker vakt på kontoret.   Da vet jeg i hvertfall hva jeg gjør de dagene.  - sukk -

Hard-disken på den bærbare pc'en har ikke hatt det så bra.  Den har fått bilde sjokk. Jeg har jo "bare" tatt litt over 4 500 bilder her oppe.  Jeg HAR faktisk slettet mange bilder før telling.  Nå har jeg startet opp den nye eksterne hard-disken 1,5T. Skal klare å lagre noen bilder til. 

Ha en flott uke og takk for at du tittet innom bloggen!!

2 kommentarer:

  1. Dette er... hva kan man si? Mangler ord! Praktfullt rett og slett! Et maaagisk lys og stemningsfulle bilder! Rett og slett strålende! Det får bli et nyttårsforsett å stikke oppom neste år for dette var virkelig vakkert!

    Og uansett så fine bildene er; det er noe eget med å se det med sine egne lyseblå! Sånn sett er jo du heldig! Ja, er du klar over hvor heldig du er?

    Stor klem til deg, og takk for praten tidligere i kveld.

    Hilsen Vigi

    SvarSlett
  2. Så fine bilder! Jeg kommer garantert tilbake hit. :) Og takk for praten i forrige uke.

    SvarSlett