søndag 1. august 2010

Høstfarger på Svalbard

Nå har naturen begynt å skifte farger her oppe.  Det er helt utrolig å se! 

Longyearbyen med Borebreen i bakgrunnen
Denne helgen har vært en skikkelig god helg. Har vært på fototur hvor jeg har sittet i fjæresteine og sett på skygger og farger.  Godt jeg har digitalt kamera, så kan jeg slette de bildene jeg ikke er fornøyd med.
fjæresteinene med Hjortnes i bakgrunnen

Høsten har meldt sin ankomst. Nå samler fuglene seg.  Årets "barnekull" er klar for utenlands reise til varmere land sammen med foreldrene.  Oppdaget at de ikke har lært å lese:  De går og bader der vi henter vårt drikkevann........  Der står det store skilt:  "Bading forbudt - drikkevann".
Tror det var flere hundre hvitkinn gjess som "ladet opp" til det store trekket.

Fargene har begynt å vise seg.  Nå er det mer klare farger.  Polar ullen  blomstrer slik som vår myr ull gjør, men de er mer fluffy.  Det er forbudt å plukke blomster her oppe, så jeg "plukker" de med kamera.

I dag var jeg på fottur med en ny beboer her oppe.  Koselig trønderdame som skal ha ansvaret for de unge  på øya.  Et problem oppsto; jeg ble attraksjon i byen da vi kom hjem.  Bar signalpistol i skulderhylse og det var det flere som oppdaget.  "Se, hun bærer våpen".  Ble fotografert av ivrige turister som hadde fått med seg historien om de to isbjørnene som var skutt de siste to ukene. Slapp å skrive autograf.

Nå begynner de "gamle" kjenningene å komme tilbake fra ferie.  Livet begynner å komme inn i vante takter.  "Torsdagsklubben" har startet opp igjen og første møte var med to nye personer.  Hos oss er en av oss på ferie, så jeg fikk jammen vaktuke raskere enn det jeg trodde. Heldigvis er det ikke så lenge til jeg skal få ferie.

Håper bare at jeg får tv og hjemmekino anlegget på plass før jeg reiser.  Alt elektronikk må bestilles på nett.  Jeg gikk inn og tittet på to av de største postordrefirmaene i Norge, Phillips 32" HD tv - (på lager 21 stk). BEGGE konkurrerende firmaene hadde dette tv'et på lageret - 21 stk (på begge lagerne).  Hjemmekinoanlegget med Blu-ray hadde de masse av.  Yes, jeg bestilte og betalte med kort.  Kom på jobb og sa at nå var kanalpakken levert fra Telenor (80 kanaler) og tv og hjemmekino var på vei.  "Har du virkelig sjekket om de er på vei?"  Ehhh, nei - men de sa jo at alt var ok og at de hadde 21 tv'er på lager.  Selv konkurrenten hadde 21 tv'er på lager.  Gikk inn på bestillingen;  "Vi må bestille varen - det tar ca 10 dager fra bestilling".  Jammen, det var jo 21 stk på lager - var det 21 stk + meg som kjøpte tv samtidig???  Det kommer når det kommer, enten jeg er her eller der.  Bare så du vet det: Konkurrenter er ikke konkurrenter, de er faktisk det samme firmaet bare med to navn.

I går så jeg is måke for første gang.  Fantastisk.  HELT hvit måke. Er visst skjelden her i Longyearbyen.

Brukte bilen til skjul da jeg så ternene var veldig aktive i et område.  Har sett hvordan terner kan stupbombe rett ned i hodene på mennesker for å verne sine kyllinger.  Her er det en av foreldrene som skal mate et av sine avkom.  Som du ser, så er det store porsjoner som må inntas for å bli stor!

Nå har de begynt treningen av slede hunder.  At de brukte ATV for å trene hundene visste jeg ikke før jeg fikk se det.

Jeg fikk en koselig melding fra P i USA, hun og E prøvde å lese den norske bloggen ved å translatere den til amerikansk.  So, to my friends in US; Thank you for your support and mail.  Big hug to you!!!

Ja vel, hva venter vi på?  Ny uke, nye muligheter - ny vakt uke............. sukk. Det er bare å gjøre EN TING AD GANGEN!!!!  (ja, jeg lærer jeg og - å gjøre en ting ad gangen)

Så får vi se hva som kommer først til meg; ferien (om under 3 uker) eller tv'en???!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar