søndag 8. august 2010

Ettermiddags tur

Etter et godt måltid på torsdag med gjengen, så ble det planlagt utflukt og opplevelse tur.  En av de 10 toppene skulle bestiges.  Første utfordring: Platåfjellet - 424 m.o.h. Bratt stigning og mye stein.  Kaffe og niste måtte medtas.  Vær forbehold. Tåke det ene øyeblikket, så sol, så tåke osv. 

Platåfjellet
Jer er en ekte by-turist. Er flink til å gå på flate og lett kuperte terreng, men nå skulle toppen inntas. Ja, jeg kan klatre - litt, men med min røyke kondis så sier det seg at det er viktig å gå ut forsiktig i begynnelsen. Det kan jo hende at jeg blir avvendt røykingen.  :)  (jeg er morsom jeg (funny girl - I don't quit smoking)

Vi var 4 stk som ville gå.  Jeg stilte i Canadian goose jakke - ville ikke fryse (+6C) da det blåste sur vind og tåken kom og gikk.  Lærte at vi stiller ikke i Canadian Goose jakke på slike turer i august.  Tung jakke og jeg tror jeg svettet bort noen gram fett! Sånn, det var nok klaging.

Turen opp tok ikke mer enn 45 min - og jeg som hadde innstilt beina mine på MINST 90 min klatring.  Med tungen langt ut og svetten haglende (jakken var pakket ned i ryggsekken) entret vi første varde! 

Nå står vi rett over Amerikaner gruven (gruve 1a) og har fått DEN utsikten.

Longyearbyen
Amerikaner gruven, som Longyear stiftet i 1906 - eksploderte i januar 1920.  10% av befolkningen omkom (26 stk). Gruven brant i flere år.  For å få videre drift, åpnet de gruve 2 i Sukkertoppen

On the edge 329 m.o.h
Rett bak meg ser du innslaget til gruve 2 - også der har det vært brann.  Av den grunn er steinene røde.
Ingen gruveinnslag er på bakkenivå - se opp mot toppen, til høyre for hodet mitt, så ser du den røde fargen.  Kullet ligger på ca 250 m.o.h. 

Vi var veldig heldig med utsikten.  Kameraet ble benyttet titt og ofte for å få med lyset og formasjonene på fjellene her oppe.  Det er bare helt fantastisk.  Tenk, dette har vært på havbunnen en gang!  Ja, jeg måtte ta på meg Goose jakken og lue + votter.  Tåken kom sigende mens vi var på toppen, men heldigvis gikk den etter en liten stund.  Da var det greit med kaffepause og en sjokolade!

Gikk litt videre på Platåfjellet - så vi var vel på ca 380 m.o.h  og her er det yrende fugleliv (fuglefjell). 

Alkekonge
Da vi sto og så mot Sarkofagen, kom alkekongen inn mot fjellveggen hvor vi sto.  Hvem av oss som var mest nysgjerrig vet ikke jeg.  Hørte og reven bjeffe nede i skråningen.

Sarkofagen 512 m.o.h
Turen ned var litt skummel, løse steiner og grus er dårlig kombinasjon.  Da er det viktig med god motorikk og å ta tiden til hjelp.

Hele turen tok 3 timer - med kaffepause, pustepause og fotografering.  Om jeg var svett etterpå?  Jeg kunne vri superundertøyet.  Godt jeg har dusj og vaskemaskin!!!  FANTASTISK tur.  Har lært en viktig ting:  Start forsiktig - bruk tiden!  Må bare huske det til neste gang.  Jeg starter ALLTID hurtig, så får jeg smellen litt senere. 

Da vi kom ned igjen, så kom skyene og det ble faktisk ganske mørkt.  Her er utsikten fra Burmaveien mot Borebreen.
Legg krampen tok meg den natten, så jeg fikk noen ekstrarunder rundt på stue gulvet.

I have got more readers in USA, the news just came in.  M, S, P and E take care!  P - thank's for the post card! It's on the wall and smiling to me!  E - it's not here yet, but we don't get mail Saturdays........

Har fortsatt ikke fått tv'en, men sitter og koser meg med 85 kanaler på et 22¨ tv. Kjekt å ha!

Ha en fin uke!

2 kommentarer:

  1. Hello`en
    Hyggelig lesing og flotte bilder..
    Snart sol og varme nå..
    Ha en fin uke.

    monika

    SvarSlett
  2. Takk Monika!

    Gjett om jeg ser frem til t-skjorte og shorts.

    Koser meg veldig nå! See you my friend!

    SvarSlett