søndag 15. august 2010

5 arbeidsdager - så ferie

Farger i naturen
Høsten på Svalbard ble brått vinter.  Her snør det!  Har sett at vinteren er på vei i noen dager.  Fjelltoppene har fått melisdryss over seg, men plutselig ble det hvitt utenfor leiligheten og.  Snømann kan lages, men det frister ikke.  Jeg kjører på sommerdekk, men veien er heldigvis fri for snø. 

Var på fottur tirsdag og fredag i Bjørndalen.  Tirsdag hadde vi med oss Jippi (hund) for å varsle om isbjørn var i nærheten.  (Riflen bar vi på ryggen - in case of polar bear).  Jippi ønsket å aktivisere oss, så hun fant pinner som skulle kastes - og jeg var ikke vanskelig å be.  Det gikk fint en stund, så fikk jeg latterkrampen.  DENNE skulle hun ha meg til å kaste

Vi kaster ikke en slik pinne til hunden.........

Naturen i Bjørndalen er flott - her ser vi et av de mange fuglefjell

Så snur jeg meg og får med meg breene på den andre siden av Isfjorden



Snøen har begynt å komme her.  Først et tynt lag snø på toppen, så kryper snøgrensen nedover.  I dag er snøgrensen på mitt bakkenivå.
Fra Sverdrupsbyen (gruve)
 I går var jeg på biltur med mitt søskenbarnet T med hans frue A. De er her oppe på en liten week-end tur.  Kjørte alle kilometerne som er kjørbar her i byen.  Været var fra sol til snøbyger, så Svalbard viste sitt sanne ansikt.

Etter en kjempegod middag på hoteller der de bodde, tok vi en kveldstur. På nytt var det retning Bjørndalen - for jeg hadde ikke fått vist noe av den dalen til de.  Vi fikk se noe som jeg ALDRI trodde jeg skulle få se - hvithval, eller Beluga whale.  Plenty av whales i fjorden.  Det var vanskelig å få tatt bilder, men opplevelsen var enorm sterk. Jeg jublet høyt (T & A ble sikker overrasket av utbruddet mitt, men det var så stort å få sett det - yeah, I'm crazy!!!)

Beluga hval
En kalv fødes og to timer etter fødselen svømmer kalvene ved siden av moren ut over fjorden igjen.  Det er en utrydningstruet dyreart.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hvithval

Her er en som ikke brydde seg om oppstyrt i fjorden

tyvjo
Da vi kjørte hjemover igjen i 23:00 tiden, oppdaget jeg at snøen virkelig hadde kommet på noen av fjellene.  Nå er lyset her oppe helt spesielt.  Jeg har ikke gjort noe med bildene - de er slik jeg tok de.

Snedekket fjell
Da er det kun 5 arbeidsdager til jeg skal til the mainland.  Sist gang var spørsmålet;  Hva kommer først?  Bestilt tv og hjemmekino anlegg eller ferie? Jeg har fått hjemmekinoanlegget men ikke tv.  Tv'en står i Tromsø - men, det er vel her oppe i morgen eller tirsdag. Posten skal frem, heter det jo!

Jeg får vel vakt uke denne uken og, men hva gjør vel det?  Jeg skal jo ha 14 dager ferie.

Post cards from US is dropping in to me.  So the wall has a nice collections of cards!  Thank you!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar