søndag 4. juli 2010

Å tape og vinne med samme sinn, that's the question

Sitter her og ser at nok en uke er lagt bak oss.  Tenk, noen starter på sin ferie nå mens andre er laaaaaaangt inne i sin ferie.  Noen har ikke startet opp ennå, men brått er feriedagen der for oss og!  Jeg har ennå nesten 7 uker igjen før jeg tar ferie. 
Svømmeopplæringskurs med badevakter
Hva jeg har gjort denne uken?  Tja, jobbet og jobbet overtid.  Vært ute med "Torsdagsklubben" og spist middag på Kroa.  På fredag var det spillekveld (kort-kveld) med to andre.  Det er her overskriften viser hva som skjedde.......... 

For å ta en innledning:  Jeg har hatt vakt hele denne uken på jobb - det betyr telefon, mail og besøksvakt. I tillegg har jeg holdt på med registreringer med inn-, intern-  og utflyttinger fra Svalbard. Her skal du ha tunga i rett munn!  Hvor jeg hadde min tunge, er ikke lett å finne utav, for jeg BRÅVÅKNET natt til fredag og tenkte at JEG HAR GJORT NOE FATALE FEIL..(ang flyttemeldingene)..........  Hver gang jeg lukket øynene så jeg hva jeg hadde gjort feil - ja du vet hvordan et mareritt er.  Jeg sto opp i 04 tiden og gjorde reint - for her nyttet det ikke å PRØVE å få sove videre.  (heldigvis hadde jeg gjort RETT, så jeg hadde ødelagt en hel natt for ingenting - TYPISK)  Vel, det var starten på fredagen - 04:ettellerannet med grønnsåpe og langkost.
Kortspillet skulle starte kl 19:00.  Stilte opp (etter å ha gått feil et par ganger) med friskt mot og klar for å tape.   (Ja, du leste rett!  Jeg HATER å tape når jeg spiller domino med søsken, men godtar godt at jeg taper i kortspill.  Ikke sant "Trekkfuglen"?)

Tilbake til kortspillet: Vi skulle spille Boms (og jeg var helt skamklar for å lære noe nytt).  Da vi kun var 3 spillere, så blir vinneren President, den som kommer på andre plass blir Arbeider, taperen er Boms.  Jeg (Bomsen) må gi fra meg to av mine gode kort til Presidenten før vi startet omgangen, så får/fikk Bomsen (jeg) drittkort tilbake.  Den er grei.  Jeg ble Boms gang på gang på gang + arbeider et par ganger. MEN DET VAR IKKE POPULÆR.  Jeg spilte faktisk mot to stykker som kjempet skikkelig for å bli President.  Det var så galt noen ganger at jeg holdt på å tisse i buksen av latter.  To kamphøner som VIRKELIG freste.  Uansett, jeg slo til og ble president et par ganger.  Den ene gangen ville jeg gå hjem for jeg var trøtt, men det fikk jeg ikke.  Å gå hjem som president var ikke akseptabelt.  Resultatet ble kl 02: ettellerannet at jeg gjorde meg til Boms og fikk lov til å gå hjem.  Den natten ble det heller ikke mye søvn, jeg lå og humret i flere timer!
Håper jeg får lov til å bli med på mer kortspill.  Jeg kan godt tape - her oppe, men ikke HJEMME!
Tapte du i kortspill??
Måkerenovasjonen vs Svalbardreinsdyret (var det ikke reint nok??  Tttttttttok du an????)
Nå er det 04.juli og snøsmeltingen er i full gang.  Hvert år er det en konkurranse: Når går stetten på vinglasset?  På Operafjellets side (Bassen) smelter snøen slik at det blir et "vinglass".  I fjor gikk stetten den 20 juli og da kom sommeren hit.  Hvor lenge sommeren varte??  Et par uker- så var snøen på plass igjen.
Se under ordet vinglasset - ser du glass & stett?

Her ser du bilde av snøsmeltingen fra breene på den andre siden av Isfjorden. Borabreen smelter og da kommer tåken.
Visste du at vi og har løvetann?  Her heter den polarløvetann.

Ha en flott uke! Jeg nyter musikk på radioen.  Tv'en er ikke noe å skryte av - NRK1 og NRK2 med snøfall og fresing........ Pytt-pytt, det kunne vært verre.

3 kommentarer:

  1. Taper du...he he
    Vi må få tid til et slag kort når jeg kommer!
    Nå er det bare 12 dager igjen...HURRA!

    Ha en fin uke.

    monika

    SvarSlett
  2. Så flott. Da har jeg 12 dager å forberede meg! Tap skal jeg nok klare!! Ser frem til en skikkelig fotohelg. Stakkars V., han kommer til å gå i "frø".

    Snaaaaaaaart! :)

    SvarSlett
  3. Hei,

    Den gulsildren du viser bilde av, er nok ikke gulsildre men MYRSILDRE som er vanlig på Svalbard.

    Mvh Aage Paus, botaniker

    SvarSlett