søndag 18. juli 2010

Koppe samling

Halloen.
Nå har det vært en aktiv fotohelg.  Har jo hatt besøk fra fastlandet (med importert Evergood kaffe..... :) ) + et kjempeflott foto av to rød rever som står med hodene sammen (Dialog heter det).  Besøket er en meget habil fotograf, så bildet henger flott på veggen alt! Tuuuusen takk M!

Vi skulle på fredagstur over til Bore breen (mitt favoritt fotomotiv).
Ble hentet og kjørt til båten - fikk så beskjeden som gjorde at jeg grøsset; Turen blitt LITT annerledes pga stor sjøgang.....  HALLOEN, jeg er ALLERGISK mot humper i vannet. For å si det enkelt;  allergien slo til. De andre spiste hvalkjøtt - det gjorde ikke jeg.  Var litt uggen i kroppen på lørdagsmorgen da vi skulle på fototur - men turen gikk etter planen.

Det ble tur fra morge til kveld, med innlagt lunsj pause på "krypily" kjøkkebord og stoler. Du og du vi fant mange flotte motiver.  Prøving og feiling med resultat: slett, var et kjent uttrykk.  Vi så enormt mye fugl og dyr.  Fikk også sett Svalbard rypa.  En kamuflasjekledd rype på vei hjem etter endt "spisegilde", krysset veien.  Da var det å prøve å "skyte" noen bilder av henne, men hun løp det forteste hun kunne.  Hun skulle sikker hente ungene sine i rypebarnehagen...    Ja, og det betyr at jeg må kjøpe et nytt kaffekrus (kopp) med rypemotiv.  Svalbardbutikken selger 6 typer krus/kopper med fugler og dyr på Svalbard. Nå må jeg kjøpe de to siste.  Har alt Alkekonge (fugl), Isbjørn, Polar rev og Reinsdyr.  (mangler rype og storkobbe - men de kommer i morgen)

Vi stoppet i Adventdale for å fotografere.  Her er resultatet:  M + rødnebb terne = ikke bra.  Her må M forsvare seg med fotolinse til noen tusenlapper........  Jeg satt i bilen og humret og lo..........(det så ikke du M)
 
I dag, søndag, har vi vært på tur til Pyramiden. 




Havnen er åpen og de jobber for å sette hotellet i stand for besøkende.  Kremt - det er ikke den plassen JEG ville overattet på.......  I 2008 var jeg på besøk for første gang, da var husene okkupert av polar måker.  Det luktet forferdelig og lyden var skrikende.  Nå har de fjernet mye av reirene, men fortsatt er det polar måkene som dominerer området.  Her er to mødre med hvert sitt "barn".

Var og bortom isreen Nordenskioldbreen.  Der hentet de opp is fra fjorden og serverte wisky og isbre is. De som liker slikt stoff syntes det var stas å få drikke wisky med 3000 år gammel is i drinken. 
Her ser du breen i en flott blåfarge.  Den mørke blå fargen betyr at isbreen nettopp har kalvet (sluppet is) og det er "ren, gammel is" som ligger klar.  Helt spesielt.
Jo, så var det det siste krus/kopp i samlingen.  Tror du ikke at storkobben lå på svaberget ved isbreen og vinket med loffene?  Altså, to nye kopper (rype og storkobbe motiv)!

I dag slo ikke allergien inn.  Som du ser av bildet, så var det stille vann.  Har og kjøpt sjøsykepillere in case of.....  De funket - det var som sagt  - stille vann.

Så var det den berømmelige stetten.  Jeg har jo tippet at stetten skal gå den 19.juli (gratla m dagen svoger OI).  Har fått høre mange ertinger om at jeg var aaaaaaaaaaaalt for optimistisk.  De siste årene har stetten gått den 28. juli.  Tippekonkurransen avsluttes den 20. juli.

Her ser du hvor langt sommeren har kommet til oss. (Stetten "gikk" i dag - 18. juli)

Da får jeg ile videre.  Ny arbeidsuke, med full vakt-tjeneste. 

Ha en flott uke!  God ferie til de som skal ha noe så flott!

2 kommentarer:

  1. Hei

    Da er vi kommet oss til fastlandet.
    Tusen takk for du deler dine kunnskaper om Svalbard.. Vi har koset oss gløgg disse dagene..
    hils revefanten :D

    Snakkes...

    monika og vegard

    SvarSlett
  2. Det var skikkelig kos! Fikk tatt masse bilder og opplevd koselige ting sammen med hyggelige mennesker! Takk for besøket!

    I dag lå det et melis dryss av snø over fjelltoppene.

    See you*!

    SvarSlett