fredag 4. juni 2010

Tenk, jeg er midt mellom Norge og Nordpolen

HELT utrolig. Svalbard er akkurat midt imellom Norge og Nordpolen - ikke Nordpolet (der selges det taxfree alkohol).

I dag har det vært 3. dag på rad med snø. Da jeg snakket med min søster på fastlandet, skinte solen plutselig på isbreene på den andre siden av Isfjorden. Etter lykkeønsker vedr. bryllup i morgen for yngste datter, måtte jeg fotografere - gjennom vinduet. Ble litt overrasket av resultatet. Jeg har ganske fin utsikt, selv med 270 mm linse.
Hvis været er brukbart i morgen, så tror jeg at jeg blir med på Svalbard milen. Det skal være maratonløping og halvmaraton, men jeg har visst ikke kommet i løpetiden, så jeg får gå en mil i stedet for.

Var og kjøpte utflukter til neste helg. Må ta med første "trekkfugl" ut på tur for å vise hva som er her oppe. Pyramiden (kommer sikker ikke inntil da isen ligger tykk, men det er utrolig dyreliv) på lørdagen. Har sett mye sel i Isfjorden og det er og hvalross langs strandkanten hos oss Jeg sender henne til Barentsburg på mandag mens jeg må tjene penger. Riflen er funnet frem og innskutt, så vi får komme oss ut på tundraen i løpet av besøket.
De bildene jeg legger ut nå, er faktisk "uberørt" av menneskehender. Har kun endret størrelsen slik at de skal få plass i bloggen. Vil ikke at noen skal stjele de og blåse de opp til stor størrelse. Har mistet noen bilder på den måten. Den ene SA at han hadde gjort det, så har jeg sett 3 andre plasser at de har brukt mine bilder. Kjekt, men ikke helt lovlig. De er jo mine!

Mens jeg ennå har mulighet; Sissel og Ingve, jeg er med i bryllupet i tankene! Eia var jeg der, men nå er jeg jo her.

Da ønsker jeg min første "trekkfugl" velkommen opp!!! Varme klær og masse ledig plass på kamerabrikken er et must. Så krysser jeg fingrene for at du skal få se en isbjørn, hvalross eller sel. Reinsdyr skal du få se - for de går rett utenfor dørene våres!

2 kommentarer:

  1. Sender deg varme tanker i snødrevet!

    Tusen takk for du deler..lysten på en tur blir jo ikke mindre av å se og lese bloggen din.

    monika

    SvarSlett
  2. Kom du! Jeg skal vise deg området. Rifla kan du ta selv.

    SvarSlett