onsdag 19. mai 2010

Og så kom askeskyen + esken med klær

Askesky fra Island - utsikt fra vinduet
Jeg vant, jeg kom før askeskyen og esken med klær. I går kveld fant jeg ut at esken med klær stor klar til meg på postkontoret her i Longyearbyen og ventet. I dag kom askeskyen. Vi ser faktisk skyen veldig godt!

Dette er gøy. 1. dag på jobb (ok, var innom litt i går for å få et inntrykk) - og jeg storkoser meg.

Sjefen hentet meg i går på flyplassen, tilbød seg å bære kofferten (gjett om den var tung?) og ga meg et sett bilnøkler. Fant en firehjulstrekker stående utenfor og vente på meg. Kjørte så til hybel/leiligheten jeg skal overnatte i - det er AKKURAT plass til meg + noen "dag" besøkende. Overnatningsgjester tas bare i mot i entall, men det ligger noen flotte hotell i gangavstand.

Etter utpakk av mottatte esker (3 av 4) + en smekkfull koffert, var jeg klar for fototur. SELVFØLGELIG skulle det begynne å regne. Bilen lagte en rar lyd - og lyden ble lokalisert i dashbordet: fare for ice - HALLO, her kjører jeg på GRUSVEI - det kan vel ikke bli IS på grusvei med en temp på 3 varme (de var gresselig kalde).
Kortnebbet gjess
Noen fugler fant jeg på veien + 3 reinsdyr. Da jeg fant noe annet spennende, fant ikke strømmen på kameraet veien opp. EMTY, recharge battery................... Nå er batteriet ladet. Askeskyen henger godt ned i dalen (aske + snøsmelting).
Var på Coopen i går og handlet bl a brød - 33,90 for et helt vanlig brød. Nå forstår jeg hvorfor mange baker brød her oppe. Frakt fra Tromsø til oss....... Eneste som er billig er sprit og røyk. Ellers er det mye dyrere å handle her enn hjemme. Vi hyler når varen har steget litt, men her må vi finne oss i det at det koster så mye pga frakt. Moms har vi jo ikke, men FRAKT tillegg har vi......... Ja-ja, det er jo bare heeeeeeeeelt fantastis å være her. Jeg kom først, så kom klærne og så den islandske askeskyen.

Fine dagen. (Sa jeg at jeg smiler fra øre til øre - fantastiske folk jeg jobber med. Savner de i byen, men disse er meget bra de og!)

1 kommentar:

  1. Se her ja damen i full fart rett ut med sitt nikon :D Ja det var nikon du brukte!
    Blir spennede å følge bloggen din...
    Kos deg!

    monika

    SvarSlett