fredag 28. mai 2010

Hysj, bamsen sover



Telefonen ringte på jobb i dag; "Hei, det er x som ringer fra Oslo - har du sett isbjørnen?" (Jeg kjente ikke x) Eplekjekk svarte jeg; ja - for to år siden så jeg den ( for det gjorde jeg) :) "Nei, den som nå ligger nede i vika". Tenk å måtte få telefon fra Oslo og bli fortalt at bjørnen ligger og sover utenfor stuedøren.......... Halloen.

Kjørte ned etter jobb for å se om jeg så han (bjørnen altså). Så intet. Reiste hjem og lagte middag og ble plutselig oppmerksom på sysselmannens helikopter. Det så ut til å ville gå ned på isflakene som vi har fått i tonnevis. Tok frem min kjære teaterkikkert og så. Jammen var ikke isbjørnen der, BLODIG. Da var det to ting som slo meg; Isbjørnen har spist sel - eller; jeg må kjøpe meg en ny kikkert. Telelinsen på kameraet hjalp ikke. Tok ganske mange bilder, uten å få frem det jeg ville få frem. Pr skrivende stund er han fortsatt her. Øynene mine er nokså såre. Har sett litt for mye med kikkert. Vi har ikke lov til å kjøre nærmere den gule "dotten" på fjorden. Han skal få lov til å spise i fred.

På søndag skal jeg få skytetrening. Fortalte mine kollega på jobb i dag at jeg hadde hatt mareritt i natt. Jeg drømte at jeg hadde fullt magasin på riflen. Skulle så låse den inn i våpenskapet, men visste ikke hvordan jeg skulle få ut patronene. Du kan jo si det slik: "lille-kryp-i-ly"(kallenavnet på hybelen) fikk nokså mange kulehull etter mislykket forsøk på å tømme et magasin.
Virkelig resultat; intensiv skytetrening! Nei mer mareritt om hvordan tømme et magasin, nå skal jeg få lære.

Ellers, så var jeg på fotoklubb i går. Det var gøy! Fikk gode tips og råd ang fotografering av fugler. Fugler i flukt og fugler som ikke skal forstyrres........

Nå får vi se hva jeg er best på: rifle eller kamera. Svaret kommer på søndag........... tror jeg.
Har prøvd å fotografere Alkekongen i flukt. Det var noen små "bombefly" som kom i flokkevis og høylydt.
Sa jeg at jeg brukte bare 3 min å vaske "kryp-i-ly"? I dag brukte jeg 5 min, for jeg la meg på knær og vasket skikkelig med grønnsåpe.
Kan du ha en riktig god dag? Jeg trives fortsatt, men har LITT hjemlengsel i ny og ne.

2 kommentarer:

  1. Hei Linselus, kjekt å følge bloggen din!

    Håper du ikke traff kameraet på søndag!? Vi er nok flere som gjerne vil se flere bilder.

    mvh T

    PS: Egen erfaring med rifle på Svalbard (uten kurs);

    Jeg: "Hvor mange kuler skal vi ha i riflen?"
    Andre: Hm, isbjørnen løper vel i 40 km/t.
    Jeg: Stemmer nok det, ja! [Stappe fullt.]

    Kan ikke huske om jeg tømte magasinet før jeg leverte riflen tilbake til utleiestedet..

    http://www.seaworld.org/infobooks/polarbears/pbbehavior.html

    SvarSlett
  2. Har nå prøvd ut riflen og er delvis komfortabel med den. Har stor respekt for våpen, og fikk kjenne hvordan den "sparket". Jeg felte en papp bjørn og et papp reinsdyr. Hadde det vært in live så hadde jeg fått "blink" - men teori er en ting, pjaksis er en annen.

    Jeg husket å ta slaiden ut og alt var ok.

    SvarSlett