søndag 23. mai 2010

God pinse fra Svalbard

Adventdalen - ser EISCAT (satelitter) til høyre.

Første pinsedag og fri i morgen og. Her er det bare å nytte mulighetene til å få se og oppleve nye ting.

Har nå blitt registrert som fastboende på Svalbard da jeg skal være her mer enn 1 år. Kuuult! Har og fått registrert på biblioteket at jeg har lånekort på fastlandet som og kan brukes her. Nå har jeg fått brukt kortet: Svalbards historie og Svalbard guide leses med innlevelse. Problem 1: Jeg har kjøpt sofapute og når jeg legger meg godt til rette - så kommer plutselig boken deisende i brystet. DA våkner jeg. Har skjedd 2 ganger alt - dvs at jeg sovner etter leste 5 sider....

Problem 2: sofaen var ikke så god å hvile på, så det blir bare max 10 min soving. Resultat: vond rygg.

Operafjellet (bildet)

Måtte og prøve om hjemmelaget pizza smakte like godt her oppe som hjemme i byen. Det gjorde den. Liten hybel gjør at det lukter pepperoni og hvitløk leeeeeeeeeenge. Fordelen med hybel er at du bruker bare 3 min. å vaske den. En annen ting som er greit med en liten hybel; du trenger ikke 40¨tv - da må du lukke opp døren til soverommet for å få utnytte den størrelsen. Har et lite reisetv stående her. Tar inn NRK1 og litt NRK2. Det er snøstorm på skjermen hver gang, så det blir ikke så mye tv-titting. Savner stereoanlegget, men den lille batteridrevne radioen går greit.

I dag er det spredte solbyger, skyer og kald vind........ Superundertøy, ulljumper og fjellklær er påkrevd. Har hatt en flott biltur på to timer. Ikke at det er vei for to timers kjøring i ett sett, nei, det er jo max 50 km vei - totalt. Nå ligger snøen fortsatt enkelte plasser, så det reduserer antall km. Ønske med turen: å få se Polar rev, Svalbard rype, Smålom, Praktærfugl og isbjørn.

Polar rev - nei
Svalbard rype - så den da den fløy avsted


Smålom, yes - bilde! ----->
(her er en Ærfugl hann og hunn, i forgrunn; Smålom)







Praktærfugl, yes - bilde (ok, så er de litt langt fra meg, men jeg fikk bildet!)






Isbjørn - nei, museet var stengt.

Kjørte bort til Julenissens gruve (en av de første gruvene her i Longyearbyen) Han var ikke hjemme :( men nå vet du hvor han bor!
Ha det bra. Har fått med meg fotokompisen på en ny tur.
Den turen tok "bare" 4 timer denne gang :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar